maanantai 20. lokakuuta 2014

Caspian 8kk ja ensimmäiset huolenaiheet neuvolasta ikinä




Nyt kirjoittelen viime viikkoisesta Caspianin lääkärineuvolasta, sekä muutenkin Caspianin kuulumisista.
Caspian on nyt reilun 8 kuukauden ikäinen. 


HÄN/HÄNELLÄ/HÄNEN
- on ryöminyt jo kuukauden, välillä konttii
- on kolme hammasta
- menee välillä itsekin istumaan, istuu kuitenkin vain hetkiä tuetta. Ja riippuen väsymystilasta
- rakastaa kylpemistä!
- mielestään inhottavin asia maailmassa on pukeminen, sitä hän kyllä vihaa
- lempilaulunsa on Nicki Minajin Anaconda :DD
- osaa tanssia todella ihanasti
- tuottaa paljon puhetta, kiljumista sekä tavuja
- rakastaa katsella isoveljen touhuja
- saa päivässä miljoonia pusuja ja haleja Jasperilta sekä äidiltä
- tykkää kaikesta sormiruokailusta
- on tosi iloinen sekä tyytyväinen vauveli
- syö tosi hyvin sekä paljon, ikinä ei tarvitse mitään ruokaa heittää pois
- tykkää kaikesta ruoasta 
- ei ole ollut kipeä kertaakaan 
- rakastaa katsoa itseään peilistä 
- lempipaikka kotona on vessa
- seuraa aina Jasperia esim. heidän huoneeseen leikkimään. En kestä, kuinka suloisia veljekset on keskenenään leikkijensä ja naurujensa kanssa <3 





 CASPIAN 8KK (suluissa 6kk 3vk)

paino: 9595g (9020g)
pituus: 74cm (71,2cm)
pipo:  45,6cm (44,8cm)

Caspian on nyt siis kilon kevyempi ja 1,5cm lyhyempi kuin Jasper 1-vuotiaana! :D 



Mun juniori on kyllä niin pitkä poika, että kahden kuukauden päässä olevassa neuvolassa katsotaan ja tutkitaan pituutta, jos pituuskasvu on vieläkin yhtä huimaa. Jos Caspian siis kasvaa pituutta nyt kahden kuukauden aikana paljon, aikovat he vissiinkin tutkia onko syytä epäillä kilpirauhasvajaatoimintaa tms. 
  En tiedä. Caspian ainakin vaikuttaa ihan täydellisen normaalilta yksilöltä. Ensiksi mua ärsytti ihan ylipaljon ja olin puolustuskannalla ''kyllä mä tunnen lapseni, ei sillä oo mikään!!''.. Enkä mä vieläkään mitenkään iloinen tästä asiasta ole, mutta kai se on hyvä tutkia, edes vaikka turhaan. 



Välillä neuvolakortissa on jo lukenut ''kasvu tasaantut'', ''hyvin kasvaa'' jne. Ed.o. asia on mun mielestä sen takia niin ''hauska'', että Caspian on aina kasvanut 3-5cm neuvoloiden välillä, ja nyt oli varmaan pisin aika neuvoloiden välillä, ja oli tullut se ''vähin'' senttimäärä lisää kaikista, eli 3cm. 

Noh, en tiiä. Totta kai mua nyt vähän huolestuttaa, kun on mun omasta kullasta kyse. Mutta, on mulla kyllä niin varma olo siitäkin, että Caspian on niin terve kuin mahdollista. Mutta ei kai sitä sitten voi edes tietää kaikesta tollaisesta, Caspian on kyllä niin tyytyväinen ja iloinen lapsi kaikinpuolin (ei ikinä itke, syö tosi paljon ja hyvin, nukkuu hyvin, suolisto pelaa jnejne.), että ihmettelen suuresti, jos löytyy jotakin mahdollisista tulevista kokeista.  


Ei kai tässä auta kuin pelätä kaksi kuukautta ja toivoa parasta. Sekin tässä kyllä on tosi hauska juttu; että mä en ole edes ikinä tiennyt, että vauvakin voi kasvaa liian nopeasti. Mä oon aina ollut tosi ylpeä ja iloinen, kun oon nähnyt neuvolassa, että mun pojille on tullut grammoja ja senttejä lisää. Ennemmin olisin huolissani, jos pituutta ei tulisi. En oikein tiedä mitä ajatella tästä asiasta. 
En oikein tiedä mitä ajatella tästä asiasta. Jos Capulla nyt on jokin, niin hyvä, että tutkivat ja saavat selville onko vai ei. Mutta tämä on nyt jo aiheuttanut mulle sellaistakin huolta ja itkua, että ärsyttää ihan suunnattomasti, jos ovat vain huolestuttaneet mut turhaan.  



Neuvolakorttiin lääkäri kirjoitti seuraavasti: ''Pituuskasvu kiihtynyt uudelleen, paino tasaantunut. Ryömii, hetken istuu tuetta. Ei allergioita. Kives +/+. Kontrolli pituudesta, jos edelleen kiihtyy, lab.kokeet''


 <3; meeri

7 kommenttia:

  1. Sinänsä aika jännä neuvola täti, ku meillä lapsi oli 6 kk neukussa 74 cm pitkä ja paino about 10 kg eikä siitä sanottu mitään et olis huolen aihetta :o Mutta toivottavasti ei oo mitään ongelmia teillä!

    VastaaPoista
  2. meille ei olla kertaakaan sanottu mitään pojan kasvusta.. poitsu on nyt 4kk ja 9210g ja 71 cm pitkä, iso on poika täällä myös.. mun mielestä ne liikaa huolestuttaa vanhempia :/
    toki joskus on hyvä tutkia, mutta mitä oon seurannut sun blogia yms niin ei näyttäisi olevan yhtään mitään häikkää! kaikkihan kasvaa eritavalla ! :)

    VastaaPoista
  3. Ruokailut ja ruokahalu, syömättömyys niinkuin ei vatsantoiminta tai tyytyväisyys/iloisuus kerro kilpirauhasesta mitään. Ihan hyvä asia on tarkistaa ja minusta hyvä että neuvolassa herkästikin puututaan huolestuttaviin asioihin! Ei se tietysti vanhemmille kivaa ole, mutta lapsen terveydestä ja hyvinvoinnista kuitenkin kyse joten se huoli on kannettava.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En mä sitä meinannutkaan että kertoisi. Vaan tarkotin, että mm. ne asiat niinkuin kaikki muutkin tuntuvat olevan kunnossa. Meillä on täysin terve poika, jolla ei ole ollut mitään ongelmia tai mitään mistä olisin ollut huolissani. Siis sitä tarkotin vain, että tuli niin puskasta koko asia, kun en ole ikinä edes epäillyt Capulla olevan mitään sairautta. Tajuatko? Ja totta helvetissä mä kannan huolet ja hoidan ja rakastan mun lapsia vaikka niillä olis mikä.

      Poista
  4. Voi Meeri tiedän tunteen! Mun poika oli kanssa kasvanut "liikaa" pituutta ja neuvolassa sanottiin että seurataan tilannetta ja seuraavalla käynnillä mietitään mitä tehdä jos pituutta on taas tullut liikaa. Olin kanssa ihan ihmeissäni että voiko lapsi muka kasvaa liikaa. Ja sitten rupesinki olemaan peloissani että joku olisi vialla. Noh odoteltiin ja odoteltiin seuraavaa neuvolaa ja mua jännitti hirveästi. Pituutta ei ollut onneksi tullut "liikaa" vaan se oli tasaantunut. Neuvolatäti sanoi että pojallani oli varmasti vain tiheä kasvukausi. Välillä lapset kasvavat nopeemmin, välillä hitaammin. Olin niin helpottunut! Mutta ärsytti kyllä että neuvola sai minut niin huolestuneeksi vaikkakin hyvä että tommosia juttuja seurataan. Mutta mielestäni välillä neuvoloissa liikaa tuijotetaan vain niitä käyriä.. Caspianilla on varmasti kaikki hyvin. Uskon että pituuskasvu kyllä tasaantuu :) Älä stressaa liikaa :) Vaikeaa, tiedän! Tsemppiä teille! Sulla on ihanat pojat! <3

    VastaaPoista
  5. Meidän sukulaisella sama juttu kun kasvoi nopeasti, mutta edelleen on terve 12 vuotias nuori :)

    VastaaPoista

Kiitos kommentista! ❤