tiistai 28. tammikuuta 2014

RV 35+2: masuvertailua, raskausmyrkytys (?) & ilouutinen!

Muutaman päivän takaisessa postauksessa kerroinkin siitä, kuinka olin perjantaina maksakokeissa yms., jonka jälkeen mulle soiteltiin lääkäristä, että pitää mennä päivystykseen ja sitä kautta todennäköisesti lähettävät Keskussairaalaan minut kontrolliin.. 

Perjantaina sitten kuitenkin lääkäri vain ohjasi mut siihen, että käyn antamassa uudet testit maanantaina (eli eilen) uudestaan. 
Mun olikin tarkoitus käydä jo eilen, mutta Samikin oli sitten kipeä, joten siirrettiin sitten käyntiä tälle päivälle.. (Sami oli siis kipeänä kotona, ja alkuperäinen suunnitelma oli, että Sami lähtee töistä tuntia aikaisemmin, että ehdin testeihin..)

Jasperia odottaessa justiin noilla viikoilla alkoi erittäin kamala turvotus- mikä näkyy ainakin naamasta tosi hyvin. Mutta yksi huomio: ekassa kuvassa sormus mahtuu keskisormeen... Not anymore.
Asento tietysti on eri, joten en osaa sanoa masusta oikein muuten..

Tänään sitten aamulla heti neuvolasta soiteltiin mulle, ja neuvolatäti oli ihan ihmeissään ''mitä ihmettä se lääkäri oikein oli ajatellut ja sekoillut sielä päivystyksessä perjantaina, mä annoin suoran käskyn, että sut olisi pitänyt lähettää jo silloin perjantaina kiireisellä äitipolille..''. Very nice. 
Neukku siis oli oikeasti ihan puulla päähän lyötynä, ja siinä sitten juteltiinkin tovi asiasta.. Noh, päätettiin sitten, että menen mahdollisimman pian niihin testeihin. Ja meninkin sitten, ja sovittiin että neuvolasta soitellaan kun tulokset on valmiit. Sanoikin siinä, että joko heti tänään tai myöhemmin tällä viikolla pitää mennä sinne Seinäjoelle sitten, riippuen onko arvot nousseet vai laskeneet.


Neuvolasta sitten pirauteltiin mulle, ja arvot olivat hiukan laskeneet perjantaista, mutta kuitenkin koholla.
(Toinen arvo pitää olla alle 35 ja mulla oli perjantaina se 135 & tänään 90 / toinen arvo pitää olla alle 35 ja mulla oli se perjantaina 90 & tänään 46)
En siis itse tajua näistä arvoista yhtään mitään.
He olivat sitten neuvolasta laittaneet mulle lähetteen äitipolille kiireysluokitukseltaan 1-7 päivää, että tässä joku päivä pitää sitten sinne lähteä.. 
Kävin myös heti puhelun jälkeen neuvolassa kuuntelemassa sydänäänet, ja ne onneksi ainakin olivat ok<3! 

RV 35+0

Huomenna mulla onkin sitten ''oikea'' neuvolakäynti, sekä huomenna pitäisi vielä käydä antamassa yksi testi aamulla. (Kun ei tänään voinut sitä testiä ottaa, kun olin jo syönyt ja siihen pitää olla ravinnotta- ei siis perjantaina lääkäri maininnut koko asiasta.. Silloin puhui vain noista maksa-arvoista. Huoh.) 

Eli mulla taitaa olla se raskausmyrkytys? Huoh, oon itekin jo ihan pihalla kaikesta.. Toivottavasti huomenna saisi jonkunlaisen selvityksen johonkin neuvolakäynnillä. Eli pitää ainakin toivoa, että oma neukku olisi paikalla..


Niin joo, ja tänään sitten aloiteltiin Sampan kanssa vähän urakkaa ja siivottiin makkari (melkein kokonaan..) siihen pisteeseen, että vauvakin saisi tulla. Mutta huom. mitään muuta ei olla sitten vieläkään tehty. No kyllä mä sentäs päätin itselleni jo sairaalakassin........

Ps. Mun veli on tyttöystävineen synnyttämässä pikkubabya. <3 Aawww, niin jännää & ihanaa!!


<3: meeri

24 kommenttia:

  1. Jos sulla epäillään raskausmyrkytystä, älä oikeasti leiki asian kanssa, vaan mene sairaalaan! Se voi olla oikeasti vaarallista sulle ja lapselle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siis täh?! Missä välissä mä oon leikkinyt tämän asian suhteen?! Sitähän on tässä nyt kaikintavoin selvitelty viimeset päivät, ja mua on kehotettu neuvolasta vaan odottamaan kutsua polille.. Liikkeetkin tuntuvat hyvin ymsyms.

      Olipas asiaton kommentti? Järki käteen ja ravista. Tietenkin vauva on mulle tärkein ja sen hyvinvointi.

      Poista
    2. Sori, kuulosti vaan sille että meet sinne sairaalaan joskus. Äläkä nyt ainakaan rehki, ettei verenpaineet nouse.

      Poista
    3. Tietenkin menen sairaalaan HETI, jos epäilen yhtään mitään epänormaalista poikkeavaa tai mulle iskee akuuttia kutinaa tai en tunne vauvan liikkeitä tai mitä vain, mutta siihen asti odottelen sitä kutsua.
      Eli olen kyllä menossa ''joskus'', mutta ihan sen takia koska en voi tietää milloin mulle tulee sinne kutsu, kuitenkin tässä alle 6päivässä..

      Poista
    4. Hyvä! Mulla oli kokoajan aivan normaaliolo, mut kokoajan oli silti sektiovalmius. Äkkiä ne kehittyy :/ Lupaa et jos sua rupee sattuu päähän, näät näköhäiriöitä tai alkaa sattumaan mahaan, soitat itelles ambulanssin!

      Poista
    5. Vai puhutkohan kenties raskaushepatoosista etkä raskausmyrkytyksestä? :) Mietin vain noita oireita, kun hepatoosiin liittyy maksakokeet ja kutinat..

      Poista
    6. Ano1: Tietenkin lupaan! Siitä ei ole epäilystäkään!

      Ano2: Hmm, en mä tiiä? Mulle ne asiat on esitetty samana asiana?? Eli mulle asiat on opetettu raskaushepatoosi=raskausmyrkytys? ..... En sitten kyllä todellakaan tiedä, mulle on puhuttu välillä toisesta ja välillä toisesta. Esikoisen aikana puhuttiin ainakin myrkytyksestä kun oli kutinaa. (tulokset tuli vasta synnytyksen jälkeen..) Ja nyt mulla ei oikein ole ollut kutinaa, vaan kaikkea muuta ja on puhuttu sekäettä molemmista. :D

      Poista
    7. Eiei! :D Raskausmyrkytys ja hepatoosi on kaksi eri asiaa. :)
      http://www.oireet.fi/raskausmyrkytys.html
      http://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti?p_artikkeli=dlk00169

      Ja oon sama ihminen.

      Poista
  2. Tsemppiä ja ota oikeasti rauhallisesti. Mulla raskausyrkytys eteni tunneissa. Aamulla arvot olivat suht ok, mutta yöllä paheni niin nopeasti, että oma selviäminen oli nopeista toimista kiinni. Vauvalla oli onneksi kaikki koko ajan hyvin. Huomasin itsekin sen olon nopean huononemisen - päänsärkyä, näköhäiriöitä ja vähän sellaista tajunnan hämärtymistä. Olin onneksi sairaalassa jo seurannassa siinä kohtaa. Tarkkaile vointiasi ja voimia jatkoon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oih, onneksi kaikki päätyi teilläkin noin hyvin! <3

      Kiitos paljon <3

      Poista
  3. Voi, eli siellä saattaa synnytys olla hyvinki lähellä jos sulla se raskausmyrkytys on.. nyt vaan otat rauhassa! :) Tsemppiä <3 Ps. Ihanaa, kohta susta tulee täti :> onnea jo etukäteen tätiydestä :>

    VastaaPoista
  4. O-ou, zemppiä paljon ja tosiaan luota vaistoosi jos vähänkään tuntuu joku omituiselta <3

    VastaaPoista
  5. Hei, saisko Jasperin synnytyskertomusta jossain vaiheessa? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olisi kyllä tarkoitus kirjotella se ennen kakkosen syntymää, ja oon ettinyt kaikki lunttilaputkin valmiiksi.. Mutta tässä tilanteessa en voi vannoa, että ehdin kirjottelemaan sitä nyt hetkeen.. :/ On niin epätietoisuutta tämän raskauden suhteen ja sitten olisi Jasperin synttäritkin ja kaikkea. Mutta MAHDOLLISIMMAN pian kuitenkin on se tarkotus kirjoitella!!

      Poista
  6. Anteeks, mua naurattaa niin, pakko kommentoida... Siis tuo ´´Mun veli on tyttöystävineen synnyttämässä pikkubabya``
    Mul tuli ekana mieleen, että kuis monta niitä tyttöystäviä siellä on? :DDD
    Vaikka tajuaahan tuon jokainen täysjärkinen, että ihan yksi vain, mutta hauskassa muodossa :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voih ;DD En edes tajunnut että sen voi ajatella niinkin XD!

      Poista
  7. Noista vauvakiloista ei parilla vaunulenkillä pääsekkään eroon

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä mulla viimeks lähti 25kg alle 4kk ;) ja tästäkin on suurin osa turvotusta, joten faktat kuntoon siel ;) ja mitä väliä vaikka niitä lenkkejä tarttettais useampi? Mun elämään mahtuu onneks muutakin ja tärkeämpää kuin kilojen seurantaa :) toivottavasti säkin löydät elämällesi tarkoituksen❤️

      Poista
    2. haha, synnytyksen jälkeenhän äidit eka miettii sitä miten pääsee raskauskiloista. :D

      Poista
    3. Siis nimenomaan. ;-) Huomaa myös. että ano ei tiedä mitä turvotus on. :-D Mä lihoin esikoisen aikana kuitenkin 30kg ja nyt on tullut ''vasta'' 19kg ja tosiaan, olin jo melkeen normaalipainossa ennen kun tulin uudestaan raskaaksi. :)

      Poista

Kiitos kommentista! ❤