perjantai 4. heinäkuuta 2014

''Hei, tässä on merkki''

Mulla on vähän kaksisuuntainen mielipide lasten merkkivaatteista. 

Toisaalta, enhän mä itsekään käytä oikein merkkivaatteita, niin miksi lapset pitää niihin sitten pukea? Lapset kuitenkin sotkee, leikkii, riehuu, kasvaa nopeasti. 
Itse tykkään mielummin ostaa määrällisesti paljon, kuin yhden todella kalliin. Tiedän kyllä, että ei määrä korvaa laatua. Mutta itse olen vähän suuruuden hullu, ja tykkään enemmän ostella paljon vaikka alennustuotteita kuin yhden kalliin normihintaisen tuotteen. 

Mä ymmärrän täysin molempia ääripäitä, niitä jotka pukevat lapsosensa täysin vain merkkivaatteisiin ja niihin jotka ostelevat pelkästään halpojen puljujen, kuten vaikkapa H&M:n vaatteita, lapsilleen. 

Mun mielestä kaikkeen voi hurahtaa! Toiset hurahtaa siivoamiseen, toiset ruokaan, toiset sisustamiseen ja toiset lastenvaatteisiin. Ihan mihin tahansa voi hurahtaa. 
Ymmärrän todella hyvin, jos äiti haluaa pukea lapsensa vain merkkivaatteisiin, mutta toisaalta en oikein ymmärrä sitä, että sitten ei voi muka ostaa mitään vaikkapa sieltä H&M:ltä tai Lindexiltä vain siksi, että niitä ei korista jokin tunnettu merkki. Mun mielestä kohtuus olisi hyvä juttu kaikessa, tässäkin asiassa.

Mutta toisaalta taas mun mielestä on todella normaalia, jos äidit ei ole ostanut ikinä lapsilleen kalliita merkkivaatteita. Miksi niihin pitäisi tuhlata rahaa, vaikka ne eivät edes OIKEASTI miellyttäisi sitä omaa silmää ja halvalla saa hienoja vaatteita? Mitä väliä, jos lasten merkkivaatteet eivät vain oikeasti kiinnosta? Ai vain siksi, koska kaikilla muillakin on? Siinä ei mielestä taas olisi mitään järkeä. 

Minä itse rakastuin heti, kun ensimmäiset mini rodinit näin! Siitä on jo reippaasti yli vuosi aikaa. Vastaan tuli kuitenkin hinta, ja mä olen aika pihi kaikessa, joten ihaillut olen mini rodinin vaatteita vuoden päivät, mutta raaskinut en ole niitä ostaa. Olen suorastaan yrittänyt välillä vältellä netin valikoimaa ko. merkistä, ettei mulle tule sitä pakkopakkopakkosaada -oiretta. Välillä olen kuitenkin laittanut niitä ostoskoriin asti, mutta painanut sitten äkkiä rastia, ja se onkin välillä lievittänyt mun tuskaa. 
Mini rodinin vaatteet ovat todellakin sellaisia vaatteita, joita ostelisin, vaikka ne olisivatkin vaikka Lindexin vaatteita. Ihan sama, vaikka niitä myytäisiin vain Tokmannilla. Hienoja ja ihania ne mun mielestä silti on!
Mun mielestä mini rodinit ovat jotenkin kauniin yksinkertaisia, huomiota herättäviä, kuviollisesti hauskoja ja erittäin mukavan tuntuisia. 

Miikkarit eivät taas ole ikinä, milloinkaa, iskenyt muhun yhtään. Suoraansanottuna, en tajua, mitä joku niissä näkee! Itse en pidä yhtään siitä kankaasta tai ko. merkin kuvioista. Mutta kuten edellä sanoin, niin ymmärrän kyllä, että mihin tahansa voi hurahtaa! Enkä mä voi sanoa tasan kuin oman mielipiteeni, toiset tykkää ja toiset ei. Ei ole multa pois, enkä mä katsele muiden lapsien päällä miikkarin vaatteita mitenkään silmiä pyöritellen. Mutta en vain ainakaan vielä näe itseäni niitä ostelemassa. Ainakaan mitään jo olemassaolevia tai mua vastaantulleita yksilöitä.

Jotkut molot ja popit menevät mulla aikalailla samaan kastiin kuin miikkarin vaatteet.. Mutta, olen kuitenkin nähnyt molon ja popin mallistoissa hienoja ja kivojakin vaatteita! Ne vaatteet ovat kyllä taas olleet mun mielestä niin ''normaaleja'', että en tajua, että miksi joku ostaisi niitä kun muualtakin saisi just samanlaisia vaatteita monta kymppiä halvemmalla. Siis muuta kuin sen merkin takia. Ja tiedän kyllä, että laatu! Mutta me ollaan koettu halvemmatkin vaatteet ihan laadukkaiksi.  

Mä itse olen tasan sellainen shoppailija, että ostan vain sitä mistä tykkään! Oli se sitten minkä merkkistä vain ja mistä vain peräisin. En ostaisi omaa inhokkimiikkarisydänpyllyä edes eurolla vain sen merkin ja tunnettavuuden takia.

Itse tietenkin ostan lapsilleni vain vaatteita, joista itse tykkään, ja jotka vaikuttavat mukavilta. Jos ne eivät ole mukavan oloiset lasten päällä, niin en niitä heille väkisin pue. 

Oon myös törmännyt paljon siihen, että '' serkunkumminkaima osti mun Pirkko-Petterille ihan järkyttävän paidan, enhän mä nyt sellaista voi pukea mun lapselle!!1!1''. Tätä mä en taas henkilökohtaisesti yhtään ymmärrä! Itse ainakin oon kiitollinen ja iloinen kaikista niistä, mitä joku toinen haluaa ostaa mun lapsille. 
Vaikka en niitä olisi itse ikinä ostanutkaan, niin todellakin ''kehtaan'' niitä mun lapsille pukea. Oli niissä sitten niitä mun kammoksumia perusautoja tai -mopoja, niin en ikinä pystyisi jättää toisen hyvästä tahdostaan ostamaansa vaatetta käyttämättä vain siksi koska ''minä, minä äiti, en tykkää''. Eihän sen vaatteen mulle kuulukaan sopia, vaan lapselle! 
Enkä siis tarkoita sitä, että jos joku toinen ostaa vaikka Jasperille vaatteen, niin tungen sen väkisin hänen päällensä vaikka se olisikin liian pieni tai epämukava. Eieiei.

Ja sitten se jälleenmyyntiarvo! Ei luoja, mä suorastaan vihaan sitä sanaa.. Siis mitä, jälleenmyyntiarvo lastenvaatteiden kohdalla? Okei. Mä ostelen mun lapsille vaatteita siksi, että niiden ei tarvitse alasti kulkea eikä talvella jäätyä. En siksi, että mami saa tästä vielä omat rahansa takaisin. 
Toisaalta mä ymmärrän sitäkin, mutta omalla kohdalla, en ikinä ajattelisi, että tämä maksaa kaksisataa ja vuoden päästä saan tästä sata euroa takaisin, joten periaatteessa en maksa kuin satasen. Mutta joillakin se tietenkin voikin toimia! Ei toimisi kuitenkaan meillä.. Paitsi kröhöm, välillä kyllä yritän jopa tälläkin perustella Samille sitä, että miksi haluan jonkun kalliin vaatteen. Kaikki keinot on sallittuja, vai miten se meni? :D
Me ainakin ostetaan pojille vaatteet käyttöön, eikä keräämään arvoa. Jasper on todella sottapytty, enkä mä aio sitä kieltää leikkimästä ja syömästä vain siksi, että ei kalliit vaatteet tahraantuisi.
Niin joo, miten te saatte pidettyä vaatteet hyvässä kunnossa? Meillä ainakin on jokainen valkoinenkin vaate yhden käyttökerran jälkeen jo jonkunsortin läikkiä täynnä jne. 
Toki ainahan se raha on kivaa, mutta mulle tärkeämpää on sen vaatteen tarkoitus, eikä se, että saako siitä joskus tulevaisuudessa 0,50senttiä vai 50euroa. 

Uskon kyllä, että yksi suurimmista syistä, miksen ole jälleenmyyntiarvon puolesta puhujia on varmasti se, että meillä on kaksi poikaa. Jotka varmasti käyvät aikalailla jokaisen vaatteen ja kengän vuorotellen läpi, eli en usko, että mikään säilyisi meillä hyvänä kahden lapsen käyttökokemuksien jälkeen. 

Mutta anyway, jos sitä rahaa on oikeasti paljon, ja on oikeasti varaa miljoonaan merkkivaatteeseen niin so what? Mun mielestä nämä merkkihullutäidit (ei siis mitenkään pahalla tavalla sanottuna) saavat jatkaa shoppailujaan ja omien lapsiensa pukemista just kuinka tykkäävät. 

Lähinnä mä en just tajua sitä, että miksi pitää arvostella sitä mitä muut tekevät. Hihi, naapurin Pirkko-Maijan lapsella oli tänään tarjoustalosta ostettu paita, hihi.
Itse ostan lapsille pääsääntöisesti vaatteet H&M:stä, ja hyvin ovat pelittääneet ja kestäneet tässä 1,5 vuotta jo. Toiset ostelevat vain mini rodinia ja meandia. Toiset ostelevat vain Halpa-Hallista. Mitä sitten? 
Jokainen saa tehdä omien lapsiensa kohdalla just niin kuin tykkää (kunhan lapsilla on hyvä olla, eivätkä joudu olla kylmissään tms.), ja saa kyllä omistaa omat mielipiteet eikä tarvitse muita mielistellä! 
Mutta minä en itse esimerkiksi OIKEASTI kiinnitä IKINÄ huomiota siihen, että mitä merkkiä muiden lapsilla on päällä. Ehkä kiinnitän siihen, että jos on tosi hieno paita tai todella rikkinäiset housut.

Mä myös kuulun niihin äiteihin, joka antaa poikien itse ''valita'' isompana vaatteensa. En aio pukea heille mitään väkisin, ja voin kyllä ostaa omasta mielestäni ruman paidan pojille, jos he niin tahtovat. Vihaan jotakin angry birdsejä, mutta jos pojat niitä joskus tahtovat niin.... Minä en ole esteenä (ainakaan sen takia, jos en itse tykkää)
Lapset saa olla lapsia. 


Ugh. Toivottavasti ei tullut paljon väärinkäsityksiä tai mielenpahoituksia (se ei todellakaan ollut ainakaan tarkoitus) tästä mun sekavasta tekstistä. Saa kertoilla omia mielipiteitä ja kantoja!

Mä tulin kyllä oikeasti kirjoittelemaan meidän uudesta mini rodinin jumpsuitista, mutta ehkä tämä teksti riittää jo tältä päivää ja huomenna kirjoittelen sitten siitä mistä oli tarkoituskin. ;-)

<3; meeri





11 kommenttia:

  1. Hyvä kirjoitus!!! Itse olen kanssasi aikalailla samaa mieltä :)

    VastaaPoista
  2. Mä.oon sun kanssa samaa mieltä, jokainen vaöitsee itse ne vaatteet mitä lapsellaan käyttää! En nää mitenkään huonompana jos on vaan niitä hmn vaatteita tai sitte noita kalliimpia.. mut yks juttu mua ärsyttää suunnattomasti, kaikki aina paasaa siitä laadusta, "mä ostan tätä ku on niin laadukasta", nykyään ei oikeesti juuri mitkään vaatteet oo oikeesti laadukkaita, vaikka hinta on pilvissä :/ en mä ainakaa haluu maksaa 30euroo paidasta mikä ei kestä sen kummemmin ku hmn paita ja joo mun mielestä hmn vaatteet säilyy hyvinä, ku pesee oikein, enkä mä oo saanu mitään hmn vaatteita ihan pilallle vaikka rummutan kaikki :'D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha, siis jep!! :D Munkin mielestä h&m:n vaatteet on ollut super laadukkaita?! :D Jos nyt noin voi sanoa, mutta esimerkiksi Jasper on ollut nyt viimesen puoli vuotta aikalailla ''samankokonen'' ja ne vaatteet on säilynyt ehjinä yli puolen vuoden käytönki! Tai siis, kun mähän tunnetusti ostan vähän reilun kokosia vaatteita, ja Jasper oli aluksi pullea (vaatteet olivat pitkiä mutta muuten sopivia, pienemmät koot ei olis mennyt) ja nyt Jasperin pulluus on aikalailla mennyt pituuteen, niin niitä joitakin samoja vaatteita on oikeesti saanut käytettyä helposti yli puoli vuottakin!

      Poista
  3. Joo, toisaalta oon samaa mieltä ja ennen Tiaraa olinkin. Kunnes....... oon ihan hurahtanu poppiin ja eritoten raitoihin. Oletan sun tarkottavan täs tekstis just niitä siinä kohdassa että samannäköisiä saa halvemmalla. Totta tämäkin. Ero on vaan siinä että kun mä maksan fbn popitus kirppikseltä yhdellä lapsella olleen raitasetin (body+housut) ja maksan siitä vaihtelevasti 15-30e oon erittäin tyytyväinen. Suorastaan nautin siitä kun saan aamulla pukee lapseni multiraita/synttäriraita settiin ♥♥ :D se miellyttää mun silmää ja lapsi viihtyy kuten missä tahansa vaatteessa, oli se sitten ostettu halppiksesta tai hmltä. Mutta puolustukseksi muutama seikka minkätakia mä ostan poppia. Kuten mainitsin, laatu. Vaatteissa on langansuunta suorassa kuten kuuluu eikä ne kierry päällä ja pesussa. Tätä tekee vaihtelevasti "ketjujen" (yhtälailla poppikin on ketju mutta tässä tarkoitan nyt hm,lindex,kappahl jne) vaatteet. Lisäksi yks iso plussa (ja samalla miinus) on se että vaatteet ovat pitkäikäisiä käännettävien pitkien resorien ansiosta. Miinusta sanon siitäettei popilla ole kaksia neppareita bodeissa kuten esim Nosh Organicsin vaatteissa on. Korjatkoon joku jos olen väärässä. Ja ne tahrat. Koita sappisaippuaa. Halpa ja erinomainen tapa pitää vaatteet loistavassa kunnossa tahroilta :) ja lisätäkseni, todellakin meillä on käytössä ketjuliikkeiden vaatteita suurinosa. Raha tulee vastaan tässäkin. Ja lisäksi!! Haluan säästää luontoa kierrättämällä hyväkuntoisia ja laatuisia vaatteita. :)
    Amen! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana! :D <3 Mä niin nauroin kun luin tätä, siis todellakin mä ymmärrän sua!! Sä oot just sellanen ihana himoshoppailijamama! ;-) Sä haluat ostaa mielummin laadukkaampaa & merkkiä, ja mä taas yleensä panostan määrään.. :D Mutta todellakin ymmärrän sun pointit! :) Ja kiitos vinkistä! Pitääpä koittaa tota sappisaippuaa, en vaan tiiä siitä mitään. Mistä sitä saa jne? :D Oon huonosti kato opiskellu, mutta vois googlettaa tässä kun muistaa. ;)

      Poista
    2. Mä oon ostanu aina luontaistuote kaupasta (koska äiti on siellä töissä, saman naisen firmassa joka omistaa myös Lapuan luontaistuoteliikkeen ;)) mut saa sitä käsittääkseni myös isoimmista marketeista! Saa palana ja nestemäisenä, hierotaan tahraan, annetaam vaikuttaa hetki ja nakkaat pyykkikoneeseen. Yksinkertaista :D en jaksais alkaa säätämään minkään vaikeemman aineen kans.

      Poista
  4. Samaa mieltä. Ostan ja puen tytölleni sitä mistä tykkään en sen merkin takia. Miikkareista en kans tykkää yhtään, mutta mini rodinit on kyllä niin söpöjä että... Popista tykkään jonkin verran, mutten ole malttanut niitä vielä ostaa, syksyksi luultavasti hankin käytetyn windfleece haalarin popilta koska tykkään niiden ulkonäöstä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep! :) Kuulostaa kyllä siltä, että sulla on täysin sama ajatusmaailma tässä asiassa kuin mullakin! :) Mä en oo vielä edes kerinnyt miettimään tuota syksyä.....

      Poista
  5. Mun mielestä robinhoodista saa tosi hyvän näkösiä ja laatusia lastenvaatteita ihan parilla eurollakin ( ovat usein tarjouksessa )

    VastaaPoista

Kiitos kommentista! ❤