sunnuntai 30. kesäkuuta 2013

Kotiäitinä, töissä vai koulussa?

Mua niin ärsyttää, kun sitä jaksetaan niin ihmetellä etten halua mennä töihin heti äitiysloman loputtua. Se on monen mielestä niin väärin etten vie Jasperia hoitoon silloin kun hän on 9 kuukauden ikäinen, alle VUODEN vanha. Todellakin haluan ja aijon olla kotona, täyspäiväisesti äitinä, ihan niin kauan kuin vaan mitenkään pystytään siihen. 



Mun mielestä taas se on aika väärin, että lapsia tehdään tuosta vaan ja sitten ne alle vuoden ikäisinä jätetään kuin nalli kalliolle, heitetään hoitoon, tuntemattomaan seuraan. Meillä taas tämä kohta elämässä oli, ja uskon että tulee olemaankin, se paras hetki saada niitä lapsia. En kuitenkaan tiedä mitä haluaisin tehdä, mitä töitä, lopullisesti tässä elämässä. En ole nähnyt mitään syytä hakea lukion jälkeen edes mihinkään kouluun, koska en tiedä vielä mitä haluaisin tehdä- ja mulla ei riitä motivaatio, kiinnostus eikä innostus opiskella sellaisia aloja, jotka eivät kuitenkaan ole lopulta niitä mun unelmia ja jotka eivät valmista minua unelma-ammattiini. Mun mielestä ehkä maailman turhinta opiskella ''turhaan''. Tässä tuoreena äitinä saan aika rauhassa miettiä tuotakin asiaa, ja toivon että saan jossakin välissä jonkinmoisen välähdyksen toiveammatistani. Kyseistä välähdystä ennemmin en aijo kuitenkaan hakea mihinkään kouluun, joten nämä ''työvälivuodet'' on järkevintä mielestäni käyttää tällä tavalla hyödyksi. 


Tällä hetkellä kuitenkin se unelma-ammattini on kotiäiti ja toivoisinkin eniten maailmassa, että saisin olla poissa töistä siihen asti, että Jasper on sen 3 vuotta vanha. Tuskinpa se millään muotoa tulee olemaan mahdollista, mutta ainakin sitä saa toivoa mitä itse lystää. Minun kohdallani töistä poisjääminen (tälläisessä tilanteessa) mahdollisimman pitkäksi ajaksi ei ole mitään laiskuutta (p
äinvastoin, uskon että kotona oleminen kaksistaan pienen lapsen kanssa, on paljon rankempaa kuin töissä käyminen), vaan halua olla oman lapsensa kanssa niin kauan kuin mahdollista. Haluan tutustua, oppia ja opettaa mahdollisimman pitkään. 

Sitäkin mulle on toitotettu, että eihän se alle kolme vuotta ole pitkä aika muutakuin siinä muodossa, jos ei ole töissä-
toisinsanoen menettää paljon rahaa. Mulle raha ei merkitse mitään, jos tiedän että lapsellani voisi henkisesti olla parempi ilman tätä lisärahaa. Lapselle se kolme vuotta kuulemma ei ole paljon, ja eihän se lapsi kuitenkaan muista mitään niistä ensimmäisistä kolmesta vuodestaan. Paskanvi*ut sanon minä! Ensimmäiset kolme vuotta todellakin antavat suunnan ja kehityksen lapsen lapsuuteen ja aikuisuuteen-koko elämään. Kolme vuotta elämässä on lyhyt aika, mutta lapselle ja äidille ne ovat suuria aikoja. Haluan itse henkilökohtaisesti nähdä Jasperin kehityksen, enkä kuulla niitä työpäivän päätteeksi vieraalta hoitotädiltä. Haluan itse todistaa ensimmäisen askeleen ja ensimmäisen sanan. Ehkä olen hiukan siis omistushaluinenkin, mutta onhan minulla oikeuteni siihenkin asiaan. Jasper on minun lapseni, ja äitinä ja lapsena meillä on useita oikeuksia toisiimme. 


Minulla on 3-vuorotyö ja Jasperin isällä reissutyö.
''Hyvällä'' säkällä Jasper ei olisi vanhempiensa seurassa kuin alle yhden vuorokauden viikossa. Sami olisi reissuhommissa koko viikon ja mulla voisi olla putki yövuoro-iltavuoro-aamuvuoro, jolloin Jasper olisi pari tuntia töitteni välissä kanssani, kotona. En halua sitä, että Jasperin lapsuuden tärkeimmiksi roolimalleiksi ja tukihenkilöiksi kasvavat vaihtuvat ja kiireiset hoitotädit. Todellakin haluan, että poikani saa olla vanhempiensa seurassa mahdollisimman paljon, isäänsä ei näe muutenkaan kuin viikonloppuisin. Kotona, minun kanssani, Jasper saa yksinoikeudella rakkautta, huolenpitoa ja kasvatusta. Ja tiedän kyllä senkin, että Jasperin vuorovaikutustaidot saavat kasvua muuallakin kuin hoidossa, esimerkiksi mummulasta ja serkuiltaan jne. Kyllä hän kasvaa muidenkin seurassa kuin minun.


Ps. Olipas sekavaa tekstiä (aloitin kirjoittamaan am. 6.30), jotenkin en saanut lauseita muodostettua haluamallani tavalla- mutta anyway, mietin tätä asiaa sen verran paljon tuola sängynpohjalla, että päätin tulla rustailemaan kuitenkin!

<3: meeri


8 kommenttia:

  1. Mäkään en jättäisi lapsiani hoitoon alle vuoden ikäisenä..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu :) Samat aatokset mullakin, mut kukin tyylillään! :)

      Poista
  2. tää teksti oli asiaa! oon ihan samaa mieltä :-) tohon ekaan kappaleeseen viitaten, mä ite henkilökohtasesti enemmän kummaksun just niitä jotka laittaa lapsen hoitoon alle vuoden ikäsenä. oon aina sanonu sitä, etten halua kuulla päiväkodin hoitajilta, kun haen lasta hoidosta, että meidän lapsi sanoi tänään ekan sanan tai astu ekan askeleen. haluun ite nähä sen! just niinkun säkin sanoit.
    meillä äiti on ollu kotona vielä sillon ku oon ollu ekalla luokalla, johtuen tietysti myös pikkusisruksista. se oli ihanaa! voi, voisin tarinoida tästä aiheesta ummet ja lammet :-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä. :) Meillä isä oli silloin kotona kun mä olin pieni, enkä kyllä ees tiiä missä iässä oon menny hoitoon, vois joskus kysyä.. :D Mutta mä oon meidän perheestä nuorin, joten luultavasti oon menny viimestään 3vuotiaana. :) Mäki voisin kirjoitella tästä aiheesta vaikka ja kuinka paljon!

      Kiitos kommentistasi :)

      Poista
  3. Blogisi on tosi uhana mutta kun luin taaksepäin sai tämä vereni kiehumaan.
    * Kotiäidit jees, uraäidit ei*
    Minut laitettiin päiväkotiin kun olin 10kk vanha ja enkä.ole yhtään kärsinyt siitä. Tunnen että olen saanut kunnon kasvatuksen., hyvät elämänohjeet ja saanut huomiota perheeltä.
    Oma poikani meni 1v päiväkotiin, en edes miettinyy että poika voisi kärsiä. Syyslukukausi alkoi AMK jossa mulla oli 1v jäljellä tunsin velvollisuudekseni käydä loppuun koska valmistumisen myötä minulle tarjottiin vakkari työpaikkaa. Joka auttoi perhettämme vaikka mies olikin töissä. Eikä minusta ole 24/7 kotiäidiksi vaikka lapsia rakastan. Rakastan hurjasti ja mielestäni päiväkoti on yhtä hyvö vaihtoehto kun se 3w kotona.
    Nyt poika on 5w vanha ja hänen pikkusiskonsa oli 1v syyskuussa jolloin he meni päiväkotiin. Ajattelin vielä jatko-kouluttautua mutta nyt teen 2 vuoro työtö ja mies 1 vuoroa. Olemme molemmat työihmisiä joka ei tarkoita ettemme rakastaisi lapsiamme. .
    Haluan vaan muistuttaa että vanhemmat tekevät oman päätöksen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. TODELLAKIN kaikki tekevät omat päätöksensä?

      Anteeksi, että sain veresi kiehumaan. En todellakaan puhu tässä muuta kuin ITSESTÄNI. MINÄ en voisi kuvitella laittavani lapsiani alle 1 vuotiaina hoitoon. MINÄ en siihen pystyisi. En todellakaan katso muita pahalla, tekevät he sitten kuinka sattuu! Päin vastoin, mun mielestä on tosi arvostettavaa, jos joku äiti kykenee/jaksaa/haluaa hoitaa perheen lisäksi myös töitäkin. MINÄ ITSE vain en siihen mitenkään pystyisi, haluan nauttia lasten vauva-ajoista täysin siemauksin. En todellakaan ajattele, että lapset kärsisivät siitä. Minä ajattelen, että (meidän perheessä jne) minä kärsisin siitä hoitopaikasta ja katuisin myöhemmin & itkisin menetettyä vauva-aikaa omien lasteni kanssa.
      Mun pointti oli se, että mä teen kaikkeni, että saan olla omien lasten kanssa mahdollisimman pitkään kotona. Sillä mä ehdin opiskella ja tekemään töitä lopun ikäni, nyt haluan nauttia mun lapsistani kaikin mahdollisin keinoin. Mäkin olin ensimmäiset 7kk reissuleskenä viikot, eli mies oli viikot muualla töissä. Joten en todellakaan väitä, että ei niitä töitä tarvitsisi tehdä tai ettei työssäkäyvät rakastaisi lapsiaan??? tms. Miehenikin olisi kyllä halunnut olla mielummin kotona kuin töissä, jos se olisi vain tässä maailmassa mahdollista. Eikä mulla ole mitään pahaa sanottavaa tai ajateltavaa esim. teidän toiminnasta. Todellakaan, jokainen tekee kuinka itse haluaa.
      Ja varsinkin esikoisen kohdalla en haluaisi, että hän ''joutuu'' 9kk iässä hoitoon. Koska mulla on kolmivuorotyö (ja mieskin tosiaan oli reissusssa, ei enää kun juuri on vaihtanut työpaikkaa) niin en näkisi lastani välttämättä juuri ollenkaan eikä lapseni ainakaan edellisen työtilanteen kohdalla olisi ikinä nähnyt meitä vanhempiaan, ainakaan yhdessä.

      Oon pahoillani, että otit tekstini noin nokkiisi. Se ei ollu tarkoitus. Puhuin vain itsestäni/meistä, kaikki muut saavat tehdä miten haluaa, ilman että ajattelen mitään pahaa.

      Poista
  4. Pystyn samaistumaan aika moneenkin kohtaan postauksessasi. Itselleni itse asiassa tarjottiin töitä siitä kun poika täyttää vuoden, mutta kieltäydyin, koska haluan olla pojan kanssa kotona. En usko että kovin moni olisi kieltäytynyt töistä.. Mutta, mulle se on tärkeää. Lapset eivät ole kauaa pieniä, töitä ehtii tehdä myöhemminkin ihan kyllästymiseen asti. Niinä muutamana päivänä kun mietin otanko työn vastaan mulla oli ihan hirveä ahdistus päällä. Kun ajattelin että näen poikaani vain pari tuntia illalla ja viikonloput, ei ei ei.. En pysty en kykene. Ehkä olen vähän liian kiinni pojassani, mutta nyt olen vielä kun voin ;) Tuskin töiden teosta tulisi mitään jos miettisin vain kuinka pojalla menee. ON vielä aika arkakin ja vaatii ihan erityistä kohtelua, ainakin mun mielestä ;) <3

    VastaaPoista
  5. Nimenomaan! Oon kyllä just sun kanssa kaikessa samaa mieltä. Mä olisin aivan samanlainen, en töissäkään muuta pystyisi ajattelemaan kun murehtisin vain sitä että mitä lapseni tekee ja miksen mä oon jossakin töissä.. Ja sama, mäkin ajattelen että Jasper vaatii vähän erityiskohtaloa (tiedä sitten ajattelevatko kaikki vanhemmat näin..)!! Jasperkin on niin tyytyväinen, ujo, rauhallinen ja uskon että mä pystyn antaa sille parasta hoivaa ja huolenpitoa, ja haluan sitä antaakin kun se on noin pieni ja ainakin mulla itselläni hänen äitinään hän menee kaikessa ykköseksi eikä hoitopaikassa jossa olisi monia muitakin niin voisi saada samaa kohtelua jne. :)

    VastaaPoista

Kiitos kommentista! ❤