maanantai 4. marraskuuta 2013

Arasta aiheesta: raskaushimot & painonnousu

Hyi ällötys! Kävin eilen pitkästä aikaa puntarilla, ja mun silmät meinasi oikeasti tippua päästä.. Taas oli tullut monta kiloa lisää esimerkiksi viime neuvolakäynnistä. Järkytys! En olisi uskonut, että painan jo näin paljon, mutta en toisaalta kyllä yhtään ihmettele. 

Tämä on mulle oikeasti aika arka aihe, onhan mua tästä melkein koko elämän ajan enemmän tai vähemmän nimitelty. Molemmista ääripäistä. Heti tulee ala-aste mieleen. Mutta aion silti puhua nyt aika avoimesti mun nykyisestä painosta, ja siihen liittyvistä asioista. Ja toivon, että kaikki osaa kuitenkin asiallisesti ottaa tämänkin. :)

Alle kymmenen kiloa matkaa siihen painoon, kun lähdin synnyttämään Jasperia. APUA!! Ja Jasperia odottaessa mulle alkoi suurinpiirtein näillä viikoilla vasta tulemaan niitä raskauskiloja. Joten auta armias, nyt jo plussatestistä lähtien (plussaan asti olin herkkulakossa yms. yritin vielä pudotella raskauskiloja) mulle on tullut noin +12kg. Jasperin aikana mulle tuli +27-30kg. Jos samalla menolla menisi niin lihoisin siis tässä raskaudessa n. 40kg?! Hei haloo varmaan. Tosin lähtöpainokin oli jo 10kiloa enemmän kuin Jasperin plussassa.

Jasperin raskaudessa olin todellatodella turvoksissa jo noin rv30 lähtien, synnärille mennessä mun sormetkin oli tyyliin ranteenpaksusia ja nilkat ihan järkyttävässä kunnossa. Saati sitten kasvot. Ahah. Sieltä synnäriltä on tosi hienoja kuviakin.. Not.
Tässä raskaudessa tunnun jo nyt olevan TODELLA turvoksissa: en jaksa pitää sormuksia, peilistä tuijottaa pienisilmäinen muikkeli, seisominen on raskasta pidemmän päälle eikä jalat jaksaisi oikein kannatella kaikkea painoa ja kaikki vaatteet & kengät tuntuvat epämukavilta. 

Mutta en todellakaan ota tästä mitään turhaa stressiä. Todellakaan! Jasperin syntymän jälkeen kerkesin kuitenkin laihtumaan jo n. 25kg ja sitä ennen kerran eläissäni olen laihtunut jo reilun 30kg. 
En aio tehdä elämästäni mitenkään vaikeaa, ja aloittaa ikuista herkkulakkoa tai laittaa pannaan mitään mun lempiruokia. En todellakaan ala elämään ilman (ei siis ole mitään mun favoritejuttuja, mutta mun silmään nämä ruoat on ihan ''normaaleja'') perunaa, pastaa, riisiä, leipää tai herkkuja. Eieiei. 

Mä olen sitä mieltä, että raskausaikana pitää nauttia eikä rajoitella turhia ja tyydyttää parhaansa mukaan himojaan. Mä tiedän, että raskauden ja synnytyksen jälkeen mä pystyn ja jaksan laihduttaa. Mä tiedän, että tämä mun paino on vain väliaikaista. Mä tiedän myös sen, että mulla on maailman ihanin mies, joka pysyy mun rinnalla, painoin mä sitten 55kg tai 150kg. Mulla ei ole tarvetta tehdä minkään näköistä ''vaikutusta'' kehenkään, mulla on perhe ja kaikki mitä mä tahdon. Mä tiedän, että oon täysin sama ihminen, minkä kokosena vaan. Mun luonne ei muutu siitä kilomäärästä. Ja jos se on jollekin ongelma niin voivoi. Jos jollekin paino on tärkeintä niin voivoi. Mä siis todellakin tiedän, että kerkiän laihtumaan mun toivomiin mittoihin elämäni aikana, mutta se aika ei ole nyt raskaana. 

Suuresti siis tähän paisumiseen vaikuttavat tietysti se mitä syön.. Tai oikeastaan ne mun raskaushimot. 

Ensimmäisen raskauden aikana mun raskaushimoja ruoan saralla oli; ananas, mehujäätelöt(+ muut jäätelöt), raejuusto, taco-lastut, suolakurkut, juissimehut, valkosipulilevite, juusto, ranskankerma (XD), luonnonjogurtti, mansikat/mustikat..
Eli kuitenkin suht. terveellisiä jutskia!! En elänyt päivääkään ilman ananasta tai ranskankerma/luonnonjogurtti+marjasekoitusta. Mutta, Jasperin syntymän jälkeen noiden kaikkien syönti loppui kuin seinään. Tai no ei nyt sentään, mutta osaa en ole syönyt kertaakaan synnytyksen jälkeen ja osaa välillä ja ns. normaaleissa rajoissa.
Tietenkin Jasperia odottaessakin söin mitä sattui silloin kuin huvitti, mulla vaan ei tainnut olla niin kovia himoja kaloripommeihin kuin nyt. Ja siis söin silloinkin melkein joka päivä herkkuja!

Nyt mun raskaushimoja ovat olleet lähinnä: suklaa, suklaa, suklaa, suklaa, suklaa, suklaa, kakku, kakku, kakku, kakku, limsa. 
 Olen ollut koko raskauden aikana oikeasti kolme kertaa kolme päivää ilman suklaata. Ihan oikeasti!!!! Tänään ajattelin vielä syödä tätä (tai oikeastaan olen jo melkein kaiken syönyt, no okei en aivan kokonaan, annoin nimittäin Samille jopa yhden palan XDD): 


Ja huomenna sitten aloitan elämäni ''alusta'' ja olen muutaman viikon jonkunsortin herkkulakossa, ja totaalisesti erossa suklaasta, kekseistä ja karkeista (karkit nyt ei ainakaan tuota edes vaikeuksia eikä keksitkään, paitsi suklaakeksit saattaa..).
Tosin, en todellakaan ohita Samin ensimmäistä isänpäivää vaan saan silloin syödä ainakin kakkua, jos itse tahdon!
Sen jälkeen olen ainakin joulukalenteriin asti ilman suklaata. Joku saattaa naureskella, että onpa nyt vaikeaa. Mutta mulle, raskaushimoisella raskausmonsterille edes tämä muutama viikko saattaa olla tosi ongelmallinen!! Ja onkin! Ajattelen suklaata varmasti miljoona kertaa päivässä, mutta aion kertoa jos sorrun! Pikkasen sitten hävettäisi. En yleensä tee mitään lakkoja, mutta nyt kun teen, niin haluan siinä pärjätä ja nolottaisi jos en kestäisi edes hetkeä ilman suklaata.
Nytkin kun olin kolme päivää syömättä suklaata, niin huomasin kuinka pääkin tuli heti kipeäksi.. Muutama rivi on levystä vielä jäljellä ''Erilaisten äitien'' seuraksi, ja huomenna alkaa mun uusi & toivottavasti paremman laatuinen raskaus!!

Huomenna on myöskin neuvola, ja saa nähdä kuinka neuvolatäti yrittää ruoskia mua verille sielä mun painonnoususta. Mutta tärkeintä on se, että itse tiedän painoni, tavoitteeni & sen että tiedän pystyväni pudottaa painoa synnytyksen jälkeen ymsyms! Eiksje? Ärsyttää vaan, kuinka ne sielä neuvolaskin välillä ottaa painonnousun. Onneksi mulla on tällä hetkellä melko pyöreä neukkutäti, joka ei ole niin justiinsa tässä asiassa.

Lähteekö kukaan mun kanssa haasteeseen?! Onko sielä muita raskaushimoissa kärsiviä mammeleita?!? Mitä te himoitsette!?


<3: meeri

17 kommenttia:

  1. Hassu Merska! :D Mä justiin nauroon ittelleni ku pääsin töistä ja jouduin hakia siwasta kaks litraa piimää, joista toisen päästelin matkalla kotia että voi tsiisus mikä mamma. :D
    Sulla on varmaan sama neukkutäti mikä mulla oli Sirun aikana. Se oli aina niin ihana ja ymmärtäväinen <3 ^_^
    -anska <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hihi, ihana Anska <3 Mua vieläkin naurattaa toi sun piimätarina XD! Sielä on mun mielestä kaks sellasta just samanlaista, kerro sen nimi mulle (ei täällä, vaikka faces)! Tuo ''oikea'' on ollu mulla vasta kerran, kun melkeen aina on ollut joku sijainen, toivottavasti ei olis tänään ketään sijaisia -.-

      Poista
  2. Täällä ei kyllä erityisempiä raskaushimoja ole vielä näkynyt, välillä saattaa tehdä jotain mieli, mutta kun sitä saa edes vähän, ei teeenää mieli esim. viikonloppuna näin kävi sipsien, pantteri karkkien ja mutakakun kanssa, on myös sellasia terveellisiä juttujaki millä käy näin. Tai siinä vaiheessa kun sitä saa edes kotiin kaappiin niin ei tee enää mieli... outoa. Niin ja itselläni paino ei ole noussut kuin ehkä 3kg vaikka on tullut mässättyä vaikka ja mitä

    yksiaskel.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin justiin, no mullakin on vähän samoin.. Että jotakin on muka tehnyt ylikovaa mieli, mutta sitten kun on sitä saanu niin en oo tyyliin jaksanut ees vaivautua maistamaan sitä.. :d Esim. kaupassakin jotakin että voi vähän ihanan näköstä, pakko saada ja sitten oon ostanu kaappeihin jotakin ''turhaa'' minkä Sami on lopulta syöny. :DD No oo onnellinen! Joillakin paino tulee nopeempaa ja helpommin kuin toisilla ;(

      Poista
  3. Mulla tuli 30kiloa ja nimenomaan suklaalla!:D tai no mä oon aina ollut suklaalle addiktoitunut, mutten lihonnut ennen raskautta. Mä en yksinkertaisesti pysty olemaan ilman suklaata, mä hermostun.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulleki tuli ensimmäises raskaudes 30kiloa, enkä haluais että nytkin tulis kun edellisestäkin raskaudesta on vielä ainakin se 10pohjalla!! -.- Että, jos mulle nyt tulis se 30 taas niin sitte mulla oikeesti olis periaattees +40 raskauskiloa?! Hyi :D

      I feel you!! Ihan totaalisesti, mulla ei oo kyllä ennen ollu näin sairaissa rajoissa.. Ennen saatto riittää se pieni patukka, nyt hyvä jos riittää yks, kaks levyä tai pussia :DD!

      Poista
  4. Hei mä en ole edes raskaana, minkä piikkiin pistän mun JÄRKYTTÄVÄT makean himot?!? Eilenkin mä suunnilleen itkin Raselle, kun halusin niiin niin kovasti makeaa, niinhän hän sitte läksi hakemaan kaksi levyä suklaata ja itselleen sipsipussin... Niin eilis illasta klo 21, olen tuhonnut jo molemmat levyt... hupsista :/

    Raskausaikana mullaki tuli 30kg lisäpainoa, joista nyt jäljellä 5kg + järjetön nahka lörppö :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. APUA! :D Jos sä kuitenkin oot raskaana? ;) Nojoo ei kai :D Mutta joo tuttua.. Kovin tuttua. Tietäisippä vaan kuinka monesti toi yks on joutunu lähtee hakemaan mulle jotakin hyvää jostakin, ja jos ei oo hakenu niin oon saanu tyyliin raivokohtauksen ja mököttäny loppupäivän! Ja ei mullakaan kyllä pysy ne suklaat talles, oli niitä yks tai sata levyä.. :D

      Voivoi, sä oot jo hyvällä mallilla sitten! ;)

      Poista
    2. Joo sit Rase ihmetteli eilen töistä tullessaan (kun taas valitin makean nälkää) että ´´missäs se toinen levy on?`` -öh.. syöty? :D

      Nojuu, nää vikat 5kg on vaan ne vaikeimmat =/ Varsinkin, kun tuo makean himo vie voiton aina ;D Vissii otettava taas ittee niskast kii, pistettävä herkut lakkoon ja alettava lenkkeilee!

      Poista
    3. Ahaha XDD !! No vie kyllä! Mutta mä oon ollut nyt 1,5 päivää ilman mitään herkkuja ja tuntuu jo vähän paremmalta :D Tosin toi 1,5päivää kuulostaa niin naurettavalta, ettei mitään rajaa :'DD!!

      No mutta älä nyt noin pienestä stressaa<3! Oikeasti joku 5 kiloa! Kyllä se ehtii vielä kadota aikanaan ja se on vain pikkuinen muistutus kaikesta siitä työstä mitä oot jo tehnyt ;)

      Poista
    4. Kiitos, totta on tuokin! :')

      Poista
  5. Hienoa että pystyt pudottamaan kuitenkin painoa. :) Minulla on eka raskaus menossa ja painoa tullut nyt rv 20 mennessä jo 4 kg. Ei kauhean hyvä kun lähtöpainokin on ylipainon puolella.

    Ruokahimoina ovat olleet mansikkaviilikset, mutta eilen illalla koin muutoksen ja aloin himoita ihan normiviilejä ilman mausteita. :D Uutuutena susetet, luumurusinakeitto kermalla höystettynä ja eldorado kasvisnuudelit ketsupilla. Mitkään muut nuudelit eivät käy.

    Raskaushimot myös vaihtelevat. Aluksi piti saada säilykehedelmiä ja salaattia. Sittemmin ne alkoivat ällöttää ja söin mansikkakalinkajogurtteja ja valion mansikkavaahtorahkoja. Nyt en voi sietää niitä, mutta persikka-lakkakalinkat ovat suurinta herkkua. Hirveästi tekisi mieli myös salmiakilla hösytettyä vissya (siis ihan taivaallisen ihanan makuista, suuhun salmiakkia ja sit juodaan vissyä!), mutten verenvuotojen vuoksi uskalla yhtään härkkiä verenpainetta yms,

    Herkuttelin myös 4-5 päivää kaikella epätgerveellisellä. Suklaata, pizzaa ja kebabbia jne. Paino nousi pari kiloa noiden päivien aikana joten nyt olen palannut ruotuun ja yritän elää terveellisemmin. Ylipainossahan tuo vaarallinen on raskausmyrkytys ja raskausajan diabetes, muuten ne kilot ovat sinänsä harmittomampia. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha! :) Mutta eikös se oo niin, että jos on joku puutostila esim. raudan, niin sitten tekee sellasia asioita mieli mistä sitä rautaa saa?! :) Sulla kuitenkin suhteellisen terveitä nuo himot!! :) Eikä se herkuttelu silloin tällöin tee pahaa kellekään! ;)

      Niinpä, ja kyllä se kai on niin että ne raskauskilot on sitten helppo kadottaa.. Tai helppo ja helppo, mutta vauvan saannin jälkeen ei enää kerkiä ja jaksa syödä niin paljon, ja himotkin laantuu jne. :)! Ja onhan se palkinto sen arvoista, että ''kestää'' ne muutamat ylimääräkilot! :)

      Tsemppiä sullekin himojen hallitsemiseen ( ja raskauteen muutenkin!!) ! :)

      Poista
  6. Pakko nostaa hattua Meeri että sä kirjotit tämmösen :--) Ei monesta olis! Mutta nehän on vaan ilokiloja eiks je ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha, no kiitosta ;)! Nojoo, kyllä se palkinto on sen arvonen, että ei siitä voi valittaa :)!

      Poista
  7. Mulla tuli tosta pojasta yli 20kg raskauskiloja.. Ja mä en todellakaan saanu niitä syömällä, toisilla se paino vaan nousee, turvotukset yms nostaa painoo kauheesti! :( Mulla ei ollu raskausaikana mitään sellasta tiettyy mitä teki mieli, vaan mulla vaan usein alko ihan yhtäkkiä tekee jotain tiettyä mieli ja sitä oli PAKKO saada! :D Miehellä ei ollu mitään muuta vaihtoehtoa ku lähtee mulle ostaa, mitä ikinä halusinkaan ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No sanos muuta! Jotkut ei lihoa yhtään vaikka söisi mitä, ja esim mullakin kertyy kaikki heti ympärille :s Mutta turvotuksis on se ''hyvä puoli'' (jos noin voi sanoa), että se neste ja turvotus lähteekin sitten aikalailla samalla synnytyksen yhteydessä :)

      Haha, tuttu fiilis!! :D Eipä oo Samillakaan ollut, ellei se oo halunnut raivoja ja mökötystä osakseen ;D

      Poista

Kiitos kommentista! ❤