tiistai 21. tammikuuta 2014

Ennen vauvelin saapumista

Oon tässä nyt parikin päivää listaillut ylös muistiin kaikkea, mitä mun pitää muistaa ostaa ja tehdä ennen kuin annan vauvan syntyä. Niin kuin se olisikaan mun päätettävissä, mutta leikitään että se on. ;-) Nämä asiat ainakin haluaisin hoitaa kuntoon ennen kuin pikkuinen päättää putkahtaa masun ulkopuolelle! 
Paljon on kyllä vielä hoidettavaa, mutta hyvin suunniteltu on puoliksi tehty! Niin ja korostan nyt tähän heti alkuun, että haluaisin mahdollisimman paljon kaikennäköisiä vinkkejä & neuvoja, jos itse olen unohtanut jotakin.. Niin kuin varmasti olenkin tämän todella ihanaisen raskausdementian myötä.

''Fleecejutut'', kenkulit, sukat, pipot yms.


Vauvalle pitäisi ostaa vielä: 

  • Tutteja
  • Tuttipulloja (oon heittänyt kaikki Jasperin vauvapullot roskiin)
  • Harsoja (pyllylle sekä kasvoille ja PALJON)
  • Ainu ensipupu (Jasperillakin on ollut alusta asti se oma pupu)
  • Vaippoja (Pampers 1 & 2 kokoja)
  • ''Kakkapusseja''
  • Vauvan pumpulipuikkoja & vanulappuja
  • Itkuhälytin (?? Ei sitä nyt välttämättä ole aivan pakko saada ennen syntymää, meneehän siihen ainakin se pari viikkoa ennen kuin menen vauvan kanssa pihalle jne.)
  • Muutama uusi perusvaate edes (niitä justiin eilen&tänään tilasin ja jos ne saapuvat joskus niin ne saa riittää & loput vaatteet saavat olla sitten Jasperin ''vanhoja''. Mutta pitäähän sitä jokaisella olla niitä ihkaomiakin uusia. <3)
  • Kuplastop/Cuplaton tjms. (Jasperillakin oli pienenä niitä masuvaivoja sen verran, että on hyvä varautua etukäteen)
  • Edes 1 ikioma vauvaviltti
  • Tuplavaunut (ei kyllä taideta saada hommattua niitä enää ennen syntymää, mutta onneksi siinä vauvan syntymän jälkeen on just se 2viikon sisällä olo ''pakko'' armona)
  • Edes pari purkkia molempia korvikkeita kaappiin
  • Bepanthen
  • Mobiili (Jasper ainakin nukahti mainiosti ensimmäiset kolme kuukautta ilman mitään ylimääräisiä härpäkkeitä, ja sitten ostin hälle mobiilin ''koska halusin'', mutta en tiedä olisiko kannattanut olla ostamatta? En ole vielä päättänyt ostanko vai en kakkoselle. Mutta tämäkään ei ole välttämätön ennen syntymää ainakaan)
 Löytyy jo esim. perusvoide & talkki. Mitäs muuta pitäisi muistaa?!

Haalarit oon sentäs saanut jo kaivettua paikalleen


Mitä kaikkea pitää keritä tekemään:

  • Koko talon suursiivous
  • Puuhamaton pesu & etsiä puuhamaton kaikki lelut & vaihtaa puuhamaton musiikkisoittimeen patterit
  • Hakea sitteri varastosta & koota se
  • Vaihtaa Jasperille matkasänky & ottaa Jasperin pinnasänky + äitiyspakkaus vauvalle
  • Pestä pikkuvauvan peitto
  • Laittaa sänky muutenkin kuntoon, eli lakanat yms.
  • Valita kotiutumisvaatteet vauvalle
  • Vaihtaa makkarin järjestys sopivaksi hoitopöydälle & sängylle
  • Kirjoittaa Jasperin synnytyskertomus (PAKKO!!! Sittenhän mä meen jo tarinoissa sekaisin jos kakkonen ehtii syntyä ennen sitä..)
  • Mahdollisesti tehdä tällä kertaa masukipsaus, se setti kun on jo olemassa (Jasperia odottaessa meidän oli tarkoitus tehdä se heti aamulla, mutta illalla menikin sitte lapsivesi.. Eli se sitten viimeksi jäi)
  • Tyhjätä kameran muistikortti ja ladata kameran akku täyteen
  • Tyhjätä puhelimen muistikortti (herjaa koko ajan, että muisti täynnä)
  • Pestä hoitotason ''pehmuste''
  • Laittaa hoitotaso kaikinpuolin valmiiksi
  • Pakata sairaalakassi
  • Ostaa itselle jättisiteitä (tarpeeksi, ettei tartte taas lähettää Samia koko ajan kauppaan hakemaan niitä..) jälkivuotoa varten
  • Pakata Jasperin hoitolaukkuun kaikki tarpeellinen ja enemmänkin valmiiksi


Mitähän muuta oleellista sitten pitäisi vielä tehdä?!

Kaikki pienet vauvanvaatteet oon saanut pestyksi. Ylhäällä pitkähihaiset, keskellä housut, alimmaisena yövaatteet/t-paidat sekä mahdolliset kotiutumisvaatteet


Mitä pakata sairaalakassiin?

  • Sampoo & hoitoaine (pitää ostaa)
  • Hammasharja ja -tahna (-||-)
  • Huulirasva (löytyy kyllä ennestään miljoonia, mutta hyvä tekosyy saada pitkästä aikaa uusi ;)
  • Kotiutumisvaatteet, mukavat sellaiset
  • Dödö
  • Meikkipussi(vaikka en kyllä viimeksikään tehnyt meikeillä yhtään mitään) 
  • Hiusharja
  • Hiustenkuivaaja (vihaan märkiä hiuksia) 
  • Pampula (!! Viimeksi ei vissiin ollut mukana, ja sepäs ärsytti)
  • Siteitä
  • Kännykän laturi
  • Kamera + laturi
  • Pyyhe/viltti autoon pyllyn alle (varsinkin jos tulee äkkilähtö/varsinkin jos veet menee)
  • Purkkapussi
  • Muutama vesipullo (lähdevesi<3)
  • Muuta, mutta MITÄ?!

Ja kuten sanoin, kaikki vinkit & muistutukset ovat enemmän kuin tervetulleita!!

<3: meeri

8 kommenttia:

  1. Hyvin suunniteltu on puoliks tehtyy, mut hyvätkää suunnitelmat ei pelasta jos tulee lähtö ennen aikojaan ;) terveisin kokemusta on, jäi moni asia tekemättä, onneks äiti pelasti <3

    Mut hyvä on lista ja mitää oleellista ei varmaankaa puutu :) Paitsi mulle ehdoton oli rintapumppu, mut eihän sitä läheskään kaikki tarvii, mun mies kävi ostaa sellasen ku olin sairaalassa vielä :) ja sairaalakassiin mä tarttin itelleni tekemistä, seki on niin synnytys kohtasta tarviiko :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta. ;) Mä yritän luottaa siihen, että nytkään ei tuu vaavi kovin ennenaikaisesti pihalle... :D Millä rv sä synnytit?! Ja totta, onneks mä tiiän että äiti pelastais mutkin, mutta mä oon tällänen että haluaisin ite tehä kaikki tai sit mua ärsyttää kun kaikki on väärin tehty ja oon monsteri.. :D!

      Meillä on joku käsikäyttönen rintapumppu, enkä ainakaan tuhlaile rahaa moiseen ennen jonkunlaista varmistusta ja onnistumista siitä että en hankkis sitä turhaan.. :/
      Haha, mä en ainakaan viimeks tarttenu! Pelasin kännykällä (tosin nyt oon päässyt siitä kaikki kentät läpi) niin kauan kun odottelin vauvelia ja sitten kun se oli syntynyt niin vahtasin sitä (eli Jasperia) vaan koko ajan ja olin onnesta sekasin.. :''D

      Poista
    2. Mä jouduin sairaalaan 36+5 aamulla, Sylvester synty 36+6 keskipäivällä :) mulla oli just sillon ennen tota päivää ku jouduin sairaalaan ni koko yö sellanen olo et: huomenna on PAKKO laittaa kaikki valmiiks, mut en kerinny ku suoraan sängystä tuli lähtö sairaalaan :( mä oisin kuollu tylsyyteen jos ei ois ollu tekemistä. Makasin siis paikallani yhen vuorokauden kokonaan ennen synnytystä, sitku Sylvester synty ni oltii viel viis päivää sairaalassa ja Sype vaan nukku. Raukka oli niin pieni ja ei vissiin tajunnu että onki jo masun ulkopuolella. Eli ois kyllä ollu aika tylsää siel sairaalassa. Plus et jouduin olee kaikki päivät yksin ku miehen oli pakko olla töissä ja sit siel ei saanu käydä ketää muuta ku mies ja sit illalla parin tunnin ajan lapsen isovanhemmat.. :/

      Poista
  2. Hyvin olet suunitellut kaiken - kyllä vauvan kelpaa sitten tulla, kun on aika :)

    Minulla itkuhälytin oli Voiman syntyessä tosi hyvä, kun jos vauva nukkui alakerrassa sisällä vaunuissa niin pystyttiin Sisun kanssa leikkimään ylhäällä tai oltiin kylvyssä/saunassa niin ei tarvinnut koko ajan olla heristämässä korvia. Tai jos vauva nukkui ylhäällä, niin pystyi alhaalla tekemään esim. ruokaa (pitää meteliä kuitenkin jonkin verran ja Sisun leikkiäänet siihen päälle).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vielä kun saisi aikaiseksi jotakin!! :D Huoh.. Ehkä jos viikonloppuna aloittaisi kunnon urakan näiden asioiden suhteen..?

      Totta tuokin! :) Mutta mieskin on onneksi ainakin se pari viikkoa tässä kotona alkuunsa, että ei varmaan vauva oo kovin paljon ''yksin''. Ja jos siitä tulee samanlainen kuin Jasper oli, niin se ei herää edes ydinräjähdyksiin.. :D Mutta sen vois ehkä kuitenkin hankkia jossakin vaiheessa! :)

      Poista
  3. Mulla on laskettu 16.3 ja tyttö täyttää vuoden helmikuun alussa. :) Alkaa jo oikeesti jännittää!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Apua!! :D teille tulee sit sama ikäero ku meidänkin pikkusille. ;) Ja jep....... pikkuhiljaa kyllä täs jännitysmomentit nousee huippuunsa! :D

      Poista
  4. Ja meillä vielä kohta 4v poika. :D

    VastaaPoista

Kiitos kommentista! ❤