maanantai 13. tammikuuta 2014

Vaatteiden kierrättämisestä sekä menneisyyden tyylistä

Vihdoin siihen aiheeseen, että miksi mulla on ollut niin kiire reilun viikon ajan ja miksi mun jalat on joka ilta olleet niin turvonneita ettei mitään rajaa ja miksi en ole kerinnyt nukkumaan juuri nimeksikään ja miksi olen ollut hiukan väsynyt ja miksi olen ollut koko ajan työntouhussa sekä miksi bloginkin kirjoittelu on jäänyt vähemmälle. 

Mä pari kuukautta sitten laitoinkin jonkun postauksen yhteydessä kuvan pienoisesta mekkokasasta. Kävin siis silloin pari kuukautta sitten Jasperin huoneessa olleet omat vaatteeni (=mekot) lävitse ja valitsin osaa myyntiin ja osaa itselle jääviksi. 

Silloin jo musta tuntui, että mähän luovun kaikista?! Mutta jälkeenpäin olen tajunnut, että ei. En ole luopunut oikeastaan mistään, tai en vain pystynyt luopumaan siitäkään tai tuostakaan vaikka en ole niitä ikinä saanut päälle asti. 

Reilu viikko sitten mä päätin, että mä en kestä sitä vaatehel*ettiä mikä meidän vaatehuoneessa, Jasperin huoneessa, jokapaikassa vallitsi. Kaikki hyllyt ja henkarit pursusivat vaatteita, mitä en koskaan tulisi käyttämään. Jokapaikka pursusi vaatteita, jotka eivät olleet ikinä kotiutumisen jälkeen nähneet ulkoilmaa tai päässeet yhdenkään ihmisen silmien alle. Jokapaikka pursusi vaatteita, jotka olin nimennyt hienoilla nimillä kuten ''kyllä mä tätä vielä joskus käytän, kyllä tämä on vielä joskus mulle hyvä''.

Aloin siis käymään vaatteita, kenkiä, takkeja, asusteita, koruja sekä laukkuja lävitse. Samalla tietenkin siivoten meidän vaatehuoneen. Ja huhhuh, mikä urakka siinä olikaan!! 


Parin päivän työn jälkeen..

Jokaikinen joka mut tuntee niin tietää, että mulla on ihan laittoman paljon oikeasti vaatteita. Väittäisin jopa, että jokaikinen joka mut on nähnyt muutaman kerran niin tietää saman. Yläasteella ja lukiossa vaatteet ja tyyli oli mulle kaikki kaikessa varmaan, ja en käyttänytkään ikinä samaa yhdistelmää toista kertaa.
 Mä rakastin panostaa tyyliin ja miettiä, että mitä mä puen ja mitä asusteita mä yhdistelen. Mä oonkin nyt tämän blogimaailman löydettyäni harmitellut sitä, että en silloin tiennyt koko blogien olemassa olosta! Olisi ollut niin hienoa silloin kouluaikoina, kun jokapäivä liikkui kotoa pois, ottaa jotakin asukuvia ja ikuistaa kaikki asut! 
 Useinmiten en käyttänyt edes samaa paitaa toista kertaa. Juhliin ja jopa pileisiin sun muihinkin olen oikeastaan ostanut poikkeuksetta aina uudet vermeet itselleni. 
Ja totta tosiaan, suurin osa täysin uusia tai täysin käyttämättömiä, korkeintaan kerran kokeiltuja. Rakastin käyttää vöitä, laukkuja, koruja asusteina. Vaihdoin jokainen päivä korvikset ja korut, joka päivä lakkasin kynnetkin vaatteisiin sopiviksi jne. 
Itse asiassa, tyyli & ulkonäkö olivat mulle todella tärkeitä ainakin Jasperin syntymään asti, jopa vähän sen jälkeenkin. Raskausajan kävin töissä ja silloin kyllä jaksoinkin vielä panostaa vaatteisiin ja kaikkeen. Jasperin syntymänkin jälkeen kyllä halusin aina panostaa, jos mentiin johonkin.

Tälläkin hetkellä kun olen raskaana, niin käytän vain todellatodella pienestä piiristä vaatteita ylläni. Eihän tälläisistä mukavuusvaatteista pallomahan ja liikakilojen kanssa voi vaan ottaa mitään ns. tyylikuvia tai kun ei ikinä käy missään niin miksi ihmeessä kuluttaisin aikaani johonkin korujen etsimiseen ja laukunvaihteluihin jne.
Vieläkin haluaisin laittautua ja kaikkea, mutta nyt kun olen näin yksinäinen tuolla ystävyyskastissa ja mua ei näkisi kukaan muu kuin Jasper ja Sami, tai korkeintaan äiti, niin en vaan tajua että miksi mä niin tekisin. Miksi mä kuluttaisin siihen aikaa ja vaivaa? Sillä kotona mun on ihan hyvä olla näinkin; meikittä ja vaatteita, tai mukavilla vaatteilla.
 Välillä kyllä panostan ihan kotonakin vain ulkonäköön, mutta aina illalla sitten harmittaa kun turhaan panostin ja tulee vain turhaa vaivaa kuten meikinpesuja yms.  
Niin ja tietenkin yritän panostaa vieläkin jos joskus mennään johonkin (kauppaan tjms. en kyllä vaivaudu), mutta se on myös vähän epämukavaa tälläisenä turvonneena pullakasana, siinä nousee vain itseinho pintaan.



93% vaatteista & asusteista on täysin uusia/käyttämättömiä. 5% kerran pidettyjä ja 2% useammin käytettyjä. 
Oon hinnotellu kaikki valmiiksi, ja sanon suoraan, että pilkkahintaan en luovu mistään upouusista kengistä tai takeista, joista oon kuitenkin itse maksanut kohtuupaljon... Ennemmin sellasta katumusta odotan rauhassa ja toivon itselleni sopivaa käyttöhetkeä. :--D
Mutta hintaluokka on kuitenkin suurimmaksi osaksi 0,50e-5e. 

Mutta silti väittäisin vieläkin kivenkovaa tietäväni mitkä vaatteet sopivat yhteen ja mikä näyttää hyvältä ja mikä ei. Vaikka en siis itseäni koe tällä hetkellä mitenkään muodikkaaksi. Mutta silti tiedän mikä näyttää hyvältä ja mikä ei. 
Yksi tavoite onkin kakkosen syntymän jälkeen etsiä se oma tyyli! Ostella uusia vaatteita ja tehdä löytöjä oman kaapin perukoilta. 
Tekisinkö tästä oman tyylin etsimisisestä ja raskauden jälkeisistä vaatetavoitteista oman postauksensa jossakin vaiheessa? 



Nojoo, taas aloin vain liiruttelemaan kaikkea vaikka mun piti vain tehdä yksinkertainen postaus siitä, että olen myymässä vaatteitani pois. Ja se on huima edistysaskel multa!

2 vuotta sitten kun muutin pois kotoa, luovuin jo 5 jätesäkillisestä vaatteita ja kenkiä yms. Taas tässä vaatesiivouksen lomassa luovuin/aion luopua kyllä ihan varmasti vähintään yhtäpaljosta. Silti mun vaatehuone on nytkin ihan täysi (siis jopa siivouksen jälkeen!!), en enää edes tajua, että miten kaikki sinnekin joskus mahtui? :-D 
Jätin kyllä itselleni oikeastaan vain kaikki ''kulutetut'' vaatteet, omat lempparivaatteet kautta-aikojen sekä omat ns. tavoitevaatteet. Haluan sitten mennä ostelemaan uusia vaatteita, kun paino on tasaantunut. Ja sitten yritän kyllä välttää niitä hutilyöntejä sekä turhia heräteostoksia. 

Vaatteet ovatkin nyt vallanneet täysin Jasperin huoneen, ja ne mitä en saa tässä maksimissaan 2viikon sisällä myytyä eteenpäin, tungen takaisin kaappeihin. Jasperin pitää saada oma huoneensa mahdollisimman pian takaisin (vaikka eihän hän muuta kuin nuku sielä), ja mä en jaksa sitä asiaa sitten stressata raskauden viimehetkillä tai Jasun synttäreiden alla. 
Silloin viimeistään parin viikon jälkeen unohdan koko vaatejutun ja mietin niitä seuraavan kerran vasta joskus kakkosen syntymän jälkeen. Synnytyksen jälkeen heti kun vain ehdin ja jaksan, niin vien loput kamat kirpparille.



Onneksi nyt kuitenkin olen saanut ihan hyvästi jo luovuttua edes jostakin! Siltikin vaatteita on vieläkin ihan mahdottoman paljon lähtövalmiudessa. 



Niin, ja kiinnostaisiko teitä postausta siivotusta vaatehuoneesta? 
Voisin myös esitellä vähän jäljelle jättämiäni vaatteita ja kenkiä, tavoitevaatteita ja omia suosikkeja? 

<3: meeri

8 kommenttia:

  1. Ootko aatellu, että panostaisit vaatteissa ja asusteissa laatuun? Laadukkaita ja ajattomia juttuja vois sitten yhdistellä keskenään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon kyllä ajatellut ja niinhän mä (ainakin nykyään) teenkin. :) mutta oon myös sellanen alehaukka, että liiankin helposti tarttuu kaikkea aina mukaan. Mutta just puhuikin Samille, että ostan sitte vaan sellasia juttuja mitä oikeesti tiedän käyttäväni satavarmasti. Ja asusteita mä en nykyään oikeen ostelekaan just sen takia, kun haluan että ne on laadukkaita ja ne taas maksaa sit omaisuuden. :)

      Poista
  2. Mä voisin olla kiinnostunu ostamaan jotain noista paidoista! :-) Näyttää kivoille! Vai ootko viemäs noita kirppikselle? :)

    Entisenä lapualaisena mahdollisuus pyörähtää kirppikselläki jos viet johonki sinne :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En oo ainakaan vielä viemässä, että jos niitä on vielä parin viikon päästä jäljellä niin laitan ne kaappiin takas siksi aikaa että oon saanut synnytettyä ja tuoksuteltua vauvaa hetken, sitten vasta roudaan niitä johonkin ! :) Nyt siis ensiksi myyn niitä vaan täältä kotoa päin pois! :)

      Poista
  3. Mä oon ny perjantaina viemässä mun ja Violan vaatteita myyntiin paikalliselle kirppikselle ja voin sanoa että mistä näitä vaatteita oikein tulee. :D Vien ainakin 4-5 pussillista myyntiin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha! :D Joo ei tota määrää tajua, ennen ku niitä alkaa lajittelemaan.. :')

      Poista
  4. Saako kysellä, minkä kokoisia vaatteita sulla enimmäkseen on myytävänä? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noo ihan kaiken kokosia löytyy! XS-XL. Mutta varmaan ainakin puolet eli suurimmaksi osaksi M, ja sitten S ja L. :)

      Poista

Kiitos kommentista! ❤