maanantai 14. huhtikuuta 2014

Vastaukset

Mitä kouluja sulla on käytynä? 

Ihan vaan lukiopohjalla mennään tällä hetkellä.



Aiotko jatkaa vielä joskus opiskeluja vai meetkö suoraan töihin?

Tarkoituksena ja haaveena olis mennä vielä joskus kouluunkin. Mutta sitten kun palaan kotiäitiydestä, niin suuntana on mennä ainakin hetkeksi ensiksi töihin. Onneksi mä olen kuitenkin vielä aika nuori, niin ei ole hätää siinä mielessä..


yllättikö arki kahden lapsen kanssa jotenkin, vai oliko se sitä mitä odotitkin? :)

Hmm, se ehkä positiivisesti yllätti! Raskausaikana mä mietin, että todellakin selviän vaikka tulisi mitä. Mutta sitten kun vauva oli syntynyt, niin pelotti ihan hirmuisesti, että kuinka pärjään sitten ''kahdestaan'' lasten kanssa, mutta hyvin oon pärjännyt! :)



Millaista arki kahden pienen kanssa on? 

Välillä haastavaa, mutta tosi rikastuttavaa. Välillä sitä meinaa pää räjähtää, jos molemmat pitäisi syöttää/vaihtaa vaippa yhtäaikaa. Jos pojat on yhtäaikaa hereillä, niin aika paljon saa mennä pää kolmantena jalkana. Vaipanvaihdosta syöttämiseen, syöttämisestä syöttämiseen, siitä takas vaipanvaihtoon jne. Välillä on taas todella lepsuja päiviä, että pojat nukkuvat paljon ns. vuorotellen ja sitten vielä kaupanpäälliseksi yhtäaikaa jotkut päikkärit! Mä alan pikkuhiljaa päästä jyvälle, enkä olekaan enää pitkään aikaan stressannut etukäteen mitään tilanteita tms.



Onko oma aika ihan kortilla? 

No joo ja ei. Riippuu varmaan pitkälti siitä, että mihin on tottunut. Mulla oli oma aika kortilla jo yhden kanssa, ja kahden kanssa omaa aikaa on nykyään melkosamalla lailla kuin mitä yhdenkin kanssa oli. Toki yhden kanssa oli helpompi lähteä johonkin tai antaa lapsi toisen katsottavaksi/syliin, että itse sai tehdä jotakin. Nykyään on kuitenkin aina edes se yksi koko ajan kiinni mussa.



Nukkuuko pojat saamaan vai eri aikaan? 

Vaihtelevasti. Jasperilla on niin selvä rytmi jo, että välillä vauva nukkuu yhtäaikaa ja välillä taas valvoo kokonaan ne ajat kun Jasper on päiväunilla. Yöunille pojat menevät melkolailla yhtäaikaa, toki Caspianilla on vaan niitä yösyömisiä kun taas Jasperilla ei. Ja yleensä Jasper haluaa nousta silloin kun vauvakin ''nousee'', eli Jasper ei herää periaatteessa vauvan itkuun, mutta kuitenkin aamulla Jasperin uni on jo sen verran kevyttä, että haluaa sitten aloittaa jo päivän jos vauva vaikka herää 7-9 välillä.



Oliko kaikki ihan toista kuin olit raskausaikana ajatellut, vai menikö odotukset nappiin?

Tähän mä oikeastaan vastasinkin jo tuola ylhäällä!



Miten sun läheiset suhtautu siihen ku tulit ekan kerran raskaaks? 

Hyvin suhtautu. Nuorempi sisko oli ehkä vähän järkyttynyt, mutta vanhempi sisko oli tyyliin ''mä tiesin''. Äiti varmisti, että saako se onnitella (että oliko tarkoituksellinen vai ei). Kaverit vähän erilailla sitten. Muutama oli tosi onnellinen mun puolesta, muutamat oli että ''häh'' ja yksi oli tyyliin surullinen siitä...



Miten sun suhde esim perheeseen ja ystäviin muuttu sen kautta?

Noo, hmm.. Äitiin ja isään välit lämpeni ehkä entisestään? Olin nimittäin aika rasavilli joskus ennen raskautta. Vanhemman siskon kanssa ollaan nykyään tosi läheisiä, veljeen välit ehkä viilenivät enitsestään koska oli niiiin erilaiset elämäntilanteet. Nuoremman siskonkin kans ehkä alettiin tulemaan paremmin juttuun, sitä ennen kun aika paljon riideltiin ja tapeltiin. 
Ystävyyssuhteet kuolivat. Ei raskaana olevaa enää pyydetty mihinkään ja tuntu, että kaikki luuli, että mä muutuin joksikin toiseksi ihmiseksi. Vaikka sama ihminen olen vieläkin. Ei ketään enää kiinnostunut olla mun kanssa. Ja mäkin olin aika totaaliväsynyt raskauden aikana, enkä jaksanut itsekään sitten tyrkyttää itseäni tai todistella olevani sama. Hetken aikaa niitä jakso kiinnostaa, mutta viimestään sitten kaikki lähti kun Jasper syntyi ja en päässyt enää keskellä yötä mihinkään tai kun ne ei tajunnut, että en vaan aina jaksanut kun Samikin oli reissutöissä ja olin viikot kaksin Jasperin kanssa.


Millälailla toinen lapsi on muuttanut parisuhdetta?

En nyt oikein osaa sanoa mitään.. Mä mietin tätä kysymystä aika kauan, mutta oon melkolailla sitä mieltä, että ei ns. mitenkään? Tässä on jotkut ihan muut asiat muuttanut sitä, enkä koe, että sillä olisi ollut ''merkitystä'' onko niitä lapsia yksi vai kaksi. Toki esimerkiksi mun yöunet on jäänyt vähemmälle ja sitä kautta ymmärrys jne.


 Aiotko alkaa harrastamaan jotain liikunnallista? 

No kun oliskin aikaa johonkin! Olisi kyllä ihan huippua tehdä jotakin, mutta en kyllä tiedä mitä? Ja eipä kyllä nyt vaan mitenkään aika tai rahkeet anna mihinkään ns. säännölliseen periksi.. Jasperin syntymän jälkeen innostuin hikilenkeistä ja kävin jopa muutaman kerran salilla. Mutta nyt se ei olekaan enää aivan niin yksinkertaista.


Oletko ajatellut häitä, että minkälaiset haluaisit pitää ja kuinka isot jne? :)

Kyllä mä aina välillä oon miettinyt! Mutta en mitenkään sillätavalla kunnolla, että olisin mitään kirjottanut ylös tai muistiin. Mutta esimerkiksi hääohjelmia katsoessa, mietin usein, että mitä samaa tekisin tai mitä en todellakaan tekisi. Välillä kyllä stressaan sitäkin, että muistanko sitten varmasti kaikki jutut mitä pitää järjestää ja mitä kaikkea on mahdollisuus toteuttaa.. Mutta eipä ole ajankohtaista, mä uskon, että en pääse ikinä naimisiin tai sitten se tapahtuu joskus kun oon jo harmaa ja ryppyinen.

Isot häät on aina ollut mun unelma, mutta nyt kun oon välillä miettinyt, että ei mulla olis kuin joku 10 ihmistä ketä pyytää, että se ei ole mahdollsita. En siis ole menossa naimisiin, mutta isot häät tuskin tulee olemaan mahdolliset ainakaan kymmenen vuoden sisällä.



Koetko että saat ilmastua itseäs paremmin netissä vai irl?

Voi että! Sekä että? Välillä tykkään pölöttää ja avautua kuin papupata, mutta välillä oon taas niin epäsosiaalinen, että irl haluaisin juosta pakoon kaikkia ihmisiä. Nettiin voi kirjoittaa just silloin kuin ajattelee, mutta monesti kun mulla olisi jotakin oikeasti ilmaistavaa, ei ole ketään kelle ilmaisisin itseäni. Toki en jaksa aina netissä ilmaista itseäni täydellisesti, joten voi tulla väärinkäsityksiä tms. Mutta en mä tiedä, kai molemmissa ihan hyvin jos vaan tarpeeksi haluan ja panostan?


 Ootko aatellut tehä videopostauksia? :)

Pari kappaletta mä oonkin tehnyt, ja haluaisin tehdä lisää! Jos vaan olisi joskus aikaa just silloin kun olen sillä tuulella tai jos riittäisi ideoita. 


Millon teillä on ristiäiset? 

Ristiäiset oli toissa päivänä. :)


Kumman keksimä nimi pojalle tulee, pääsittekö helposti yhteisymmärrykseen?

Mä ''keksin'' nimen. Mutta samaa mieltä oltiin molemmat. Jasperin kohdalla nimen keksiminen oli paljon helpompaa, ja nyt toisia nimiä vaihdeltiin miljoona kertaa. Tytölle olisi ollut niiin helppo keksiä nimi! :D


Oletteko yhdessä lapsien isän kanssa? Minkälainen suhde teillä on nyt?

Kyllä. Nyt justiin ei ole motivaatiota avautua tästä asiasta sen liiemmin.. Mutta, sanotaanko vaikka, että jämähtänyt.


 Minkä laista arki on kahden lapsen kanssa? 

Vastasinkin tähän jo tuola aiemmin! :)



Kaipaatko nuoruus aikaa? 

Emmä nyt sillätavalla. Välillä on tietty ikävä joitakin tiettyjä hetkiä, fiiliksiä, ihmisiä tai asioita. Olihan mulla ihan loistava ''teini-ikä'' ja paljon kavereita ja ystäviä sekä paljon tuli koettua. Mutta en mä sinne sinänsä mitenkään koe kaipuuta.


Juotko tai oletko ikinä polttanut? 

En oo absolutisti tms., mutta en mä ny taas ole juonut tippaakaan johonki vuoteen? Ei se mulle ole mikään ongelma ikinä ollut. Raskauksien välissä join pari kertaa, ja ennen ensimmäistä raskautta join aika usein, mutta kuitenkin ns. normaalin rajoissa. 
Oon polttanut joskus, ja välillä en. Joskus enemmän ja joskus vähemmän, joskus en ollenkaan, joskus vaan silloin kun olen ollut juomassa jne.



Yllättikö rahan meno lasten tullessa? 

No eipä nyt kai oikeastaan? Aluksi ehkä joku asia saattoi yllättää, esimerkiksi se, että kuinka kalliita vaipat on tai se, että mitenkä sitä vauvanmaitoa menee niin paljon, että ne halvat purkitkin muuttuvat kalliiksi touhuksi. 



Onko sinulla ammattia? 

Huoltamokahvilatyöntekijä. :D 



Haluatko töihin?

Välillä joo! :D 


 Miten rentoudut?

Eipä mulla kai oo oikeen mitään rentoutumiskeinoa? No välillä käyn laittamassa ripsienpidennykset, avaudun siinä samalla ja ihan joka kerta torkahdan jossakin vaiheessa! 



 Oliko synnytys kauheaa? 

Sanotaanko nyt vaikka niin, että ei jälkikäteen ajateltuna. :)



Jännttikö synnytys? Sattuiko se?

Normaalin rajoissa jännitti, että välillä mietti, että meneehän kaikki hyvin. Mutta kuitenkin oon sellanen ihminen, että mä oon kummassakin synnytyksessä vaan päättänyt, että tuli mitä tuli ja tapahtu mitä tapahtu, niin kaikki kivut mä kestän. Kyllähän se sattui, mutta elämä on. Ja palkinto oli molemmilla kerroilla niin suuri, että kyllä ne kivut kestäisi koska vain uudestaan. (Vaikka olihan se ihan helvetin kivuliasta)



Käytkö jossain mammatapahtumissa tai muissa vastaavissa mihinä vois tavata muita äitejä/lapsia? Haluaisitko sen et käy? 

Enpä juurikaan. Välillä on ollut aikomus käydä, mutta ne on sitten aina syystä tai toisesta jäänyt välistä..



Onko sulla mammakavereita?

Kyllä mulla jonkun verran! :) Ehkä 5-10 irl? Voisi toki olla enemmänkin, mutta ennemminkin tällä hetkellä toivon, että noiden nykyisten kanssa ehtisi treffailla tiheemmin..


Kumpi raskaus oli sulle vaikeempi? 

Caspianin! Ehdottomasti. Jasperin raskaus oli tosi helppo, ja mielikin oli koko ajan niin onnellinen etc. Mutta tämä toinen raskaus oli hankala jo siinä mielessä, että oli se yksi pieni jo valmiiksi kotona, ja en saanut ikinä istuakaan paikoillaan ja Jasper oli yhdessä vaiheessa tosi paljon kipeänä ja nukkui sen vuoksi yötkin huonosti. Myös tuo raskaushepatoosi oli epämiellyttävä.. Ja toki riitojakin oli ennemmän.


Paljonko sulla tuli kummallakin kerralla raskauskiloja, ja kuinka vaikeeta niitä on susta saada tippumaan?

Ekassa raskaudessa n. 30kg. Sitten pudotin 25kg. Lihoin heti plussan jälkeen joku 3kg.. Sitten lihoin n. 25kg. Ja sitten laihduin parissa viikossa joku n. 19kg imetyksen avulla, mutta nyt sitten taas ehkä pari kiloa jopa tullut lisää. Nyt mulla on painoon ennen Jasperin raskautta matkaa n. 19kg ja ennen toista raskautta matkaa n. 8kg . :D Onhan tää näillä unilla ja väsyneenä hiukan hankalaa. Mutta enpä ole vielä oikeastaan tehnytkään mitään asian eteen, että turha valittaa. Raskauksien välissä tuntui siltä, että kilot olivat lähdössä ihan ok vauhtia pois.  

Monennellako viikolla sait kummankin kohdalla tietää odottavas poikaa?


Rakenneultrissa, eli n. rv 23.


Onko sulle tullut paljo raskausarpia? Käytitkö/käytätkö erilaisia öljyjä/rasvoja tms niiden vähentämiseen? 


Kyllähän niitä ihan kivasti on tullut.. Jasperia odottaessa käytin öljyä, mutta toisessa raskaudessa varmaan yhteensä 5 kertaa rasvasin tai öljysin..


Asuuko teidän kaikki sukulaiset siellä lähellä ja oletko aina asunut kaupungissa missä nyt asut?

Kyllä kaikki läheisimmät asuu tässä noin puolentunnin ajomatkan sisällä.

Oon aina asunut täällä, eri ''kylässä'' vaan.


missä kaupungissa sä edes asut? :D

Lapua. Valitettavasti. :'D


Kuka keksi teidän pojille nimet?

Vastasinkin tähän jo tuola ylempänä. :)


 Ootteko Samin kanssa yhdessä vielä?

Kyllä.


Miten tapasitte Samin kanssa ja miten päädyitte yhteen? :)

Ensitapaaminen oli k-supermarketin kassalla. Olin silloisen poikaystävän kanssa kassan jonossa, kun Sami tuli meidän taakse ja se mun ex oli ollut sen kanssa samassa koulussa ala-asteella ja sitten ne siinä jotakin jutteli jne. Hetken päästä me sitten jo Samin kanssa jaettiin suklaalevyt ja mietittiin paskaa maailmaan, eli meistä tuli Samin kanssa ystäviä ja oltiin monta vuotta tosi hyviä ystäviä. Sami aina avautu mulle kaikista sen ongelmista yms.
Sitten oli jotakin kännisekoilua, ja sitten Sami halus olla mun kanssa, mutta mua ei oikeen kiinnostanut (:D) ja sitten se kuitenkin yritti kaikkensa ja niin kauan, että muakin alkoi kiinnostamaan siinä mielessä.. Sitten me tehtiin kaikkea yhdessä ja oltiin paljon yhdessä aika kauan ennen kuin alettiin seurustelemaan. Ja niin, sitähän sä kysyit? :D



Kiitos vaan kaikille kysymyksistä. :)

<3; meeri



8 kommenttia:

  1. Ihana postaus! :) oot kyl jotenki niin ihanan olonen ihminen <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siis mitä! Sait mulle kyllä nyt ihan ärsyttävän hymyn päälle.. :D Mä oikein luinkin tämän läpi, ja mun mielestä lähinnä vaikutin rasittavalta tai ilkeeltä noiden vastauksien perusteella. Itse olet ihana kun aina saat mut niin hyvälle tuulelle! <3 :)

      Poista
    2. Haha, no ehkä me ollaan jotenkin niin samantyyliset et mä en nähny noissa ärsyttävää, oisin varmaa itekki vastannu samalla tyylillä :D <3

      Poista
    3. Se voi kyllä hyvin olla!! ;-)<3

      Poista
  2. Saat kyllä aina mulle hymyn huulille näillä postauksilla! Aiemmin en olekaan kommentoinut, mutta nyt tuntu siltä, että pakko laittaa jotain kun sinä oot niin paljon antanut tällä blogilla :) Ihana lueskella blogia, jossa on paljon kuvia ja postaukset saa hyvälle tuulelle. Kauniita lapsia ja kaunis äiti. Vaikutat aivan ihanalta ihmiseltä ja just semmoselta, että tultais tosi hyvin juttuun :D Kaikkea hyvää teidän perheelle ja erityisesti sulle Meeri :)

    -Iida

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Wau! Ihanaa, että kommentoit <3 Tuli kyllä niin hyvä mieli sun kommentista! Ja nukahdin näääääin leviä hymy naamalla eilen, kun luin tämän just ennen kun nukahdin. :3

      Ihan mielettömän paljon kiitoksia kaikista sun kauniista ja mukavista sanoista!! <3 Kaikkea hyvää sullekin, ja kommaile vaan jatkossakin rohkeasti! ;) Ja tuu vaan juttelemaan vaikka fb:ssä, jos uskot että tultais hyvin juttuun! ;D

      Kiitos vielä Iida :) <3

      Poista
  3. Mörmör! Tää postaus oli ihana, sulla on hienot ja reippaat pojat! ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. <3 Mun pojat on ihan huippuja! Enempää en vois pyytää. Ihana kyllä huomata, kuinka Jasperkin välittää musta niin paljon, ja osaa näyttää sen jo nykyään! Koko ajan halailee ja pikkusen maailma meinaa heti romahtaa, jos mulla on vähäkin paha mieli. :(

      Poista

Kiitos kommentista! ❤