maanantai 28. lokakuuta 2013

Kokkikoulu: älä koskaan tee näin

Mä oon maailman paras leipomisessa. No ei nyt kai, vitsi. Mutta oon mä nyt normaalisti vähän parempi.. kuin eilen. Eilen ei tainnut mennä kaikki ihan nappiin, vaikka normaalisti kyllä onnistun edes suhteellisen hyvin kaikissa leipomisissa & ruuissa mitä väsäilen..

Eilen aamulla katoin vahingossa jotakin leipomisohjelmaa puolella silmällä telvisiosta. Yllättäen mulle tuli suuri leipomisvietti & makeanhimo. No eihän täällä ollut mitään valmista hyvää, eikä myöskään hiivaa, kananmunia, suklaata yms., jotka olisi tehnyt mun leipomispäätöksestä helpon. 

Päädyin sitten piirakkaan, ja täytteeksi mietin niitä ''makeita'' juttuja  mitä sattui juuri silloin täältä löytymään; eli pakastevadelmia, banaania, omenaa tai viime kesän mansikoita pakkasesta. Ajattelinpas sitten, että mansikat on niin ihania & en ole niitä vielä ikinä piirakassa käyttänyt.

Noh, taikina oli hyvä ja onnistunut (meinasin syödä sen jo valmistusvaiheessa kokonaan....).

Ja kyllä piirakka ihan hyvältä näyttikin vielä kun otin sen uunista pois. 


Jasper meni justiin päikkäreille & mä ajattelin äkkiä kiiruhtaa suihkuun. Suihkusta tullessa aloin innoissani syömään kakkua.. Mutta mikä oli todellisuus? 


Reunat oli ookoot, mansikat oli ihan hyviä. Mutta se koostumus. Anto olla sitten viimenen kerta kun käytän jäisiä mansikoita missään piirakassa.. Laitoin muka niiiin paljon sokeriakin keräämään sitä nestettä, että pelkäsin sitä jopa olevan liikaa. Piirakka oli jopa ''yliaikaa'' uunissa.
Hyvät reunat, löllö keskusta. Söin silti aika nopeaa tahtia puolet piirakasta (raskaus...). Toinen puolikas on muuten vieläkin jääkaapissa. Haluaako joku ''hyvin'' onnistunutta kakkua? Anyone?

 Tällänen vähän toisenlainen leipomisvinkki ;-) Ehkä mä vielä jaan joskus niitä oikeitakin... Mutta mun motto onkin: ellei koskaan tee virheitä, ei koskaan voi mitään oppiakaan.

<3: meeri

4 kommenttia:

  1. tollasissa piirakoissa kantsii tehä niin, että paistaa pelkkää pohjaa jonku 5minuuttia, sit ottaa pohjan pois uunista ja lisää täytteet/päälliset! :) Ihan vaan seuraavaks kerraks vinkiks! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha, nyt on ehkä jo noloa myöntää.. Mutta mä kyllä tein niin :-D! Mustikkapiirakkaa oon tehnyt niin miljooniatriljoonia kertoja, ja ajattelin, että menisi samalla kaavalla. Mutta not. :D En sitte tiiä mikä oli vikana XD!!

      Poista
    2. aijaa :D no ehkä sit ne mansikat vaan mehustu liikaa :/ Mä yleensä teen sekamarja piirakan ni siks ei käy noin, ku sitä mansikkaa on niin vähän..! :) Noo, seuravaalla kerralla sit parempi onni :)

      Poista
    3. Voi olla, että olis pitäny vaan antaa olla sen piirakan yksin sielä vähän kauemmin, mutta pelkäsin että noi jättimansikat ei sitten ''sula'' tarpeeksi.. Eikä oikeen ollu kärsivällisyyttä kun siinä samalla laitoin Jasperia nukkumaan! & kaikenlisäksi uskoin ihan oikeesti, että sitä sokeria oli niin paljon, että ei voisi ees käydä noin.. :D

      Mutta eihän sitä mitään opi, ellei ensin kokeile sitä ensimmäistä kertaa! :)

      Poista

Kiitos kommentista! ❤